Saffransdoftande fisksoppa med kokosmjölk (Paleo)

saffransdoftande fisksoppa


Nu när hösten är här så blir det ju plötsligt mer naturligt att göra olika soppor. Värmer gott ner regnet smattrar utanför fönstret. Tänkte därför tipsa er om en himla god fisksoppa som jag brukar göra nu på hösten.  Det blev en variant på en soppa jag bloggat om tidigare nämligen den HÄR. Skillnaden nu är att jag körde en mejerifri variant, bytt ut grädde och creme fraiche mot kokosmjölk istället. Grönsaker tar man lite vad man har hemma, jag tog broccoli och gul paprika. Så här gjorde jag:


Ingredienser
ca 500 g laxfilé
ca 500 g långa (en torskfisk som håller sig fast och fin i soppa)
½ purjolök
1 st gul lök
1 st fänkål
1 st vitlöksklyfta
1 pkt saffran
2 dl vitt vin
3 dl vatten
3 pkt krämig kokosmjölk, jag kör med Garant
4 msk fiskfond (jag använder egengjord, går bra med en tärning också)
lite tomatpuré
torkad timjan
salt och peppar
smör
salladslök

Börja med att hacka lökarna och skiva fänkålen. Stek i smör i en stor kastrull. Pressa ner vitlöken, krydda med timjan, salt och peppar och ringla över lite tomatpuré. Fräs någon minut och blanda sedan ner vin, vatten, fond, låt bubbla upp, tillsätt saffran och kokosmjölken. Låt småputtra ca 15-20 min.

Skär fisken i kuber och lägg i en skål, salta och blanda runt. Sjud i ca 7 minuter. Skiva upp några salladslökar och toppa soppan med, spara lite till garnering. Häll upp i skålar och njut med ett glas vitt vin.


fisksoppa med kokosmjölk


Kommentarer