BBQ-race - Short beef ribs

BBQ-race, vad är det nu då tänker ni...... ;-) Jo, det finns en grupp på facebook som heter just BBQ-race och den består av ett gäng glada grillers som ibland "grillar tillsammans" via facebook. Låter det konstigt? Jag ska förklara ;-) Dom som är administratörer för gruppen bestämmer vad det är som ska grillas och bestämmer ett datum. Första gången var det brisket som skulle grillas och nu är det som ni ser på titeln short beef ribs. Veckorna innan starten (som gick inatt vid 12-slaget) så har det tipsats om kryddning, antal timmar, gradantal, vart man ska köpa sitt kött osv. Det är low and slow som gäller dvs låg temp och många timmar på grillen. Alla som är med dokumenterar med sin kamera/mobil och lägger ut på facebook under hela grillningen.

short ribs
Redo för lite kryddor.


Jag har aldrig grillat short beef ribs förut (revben från nöt) så jag valde denna gången att bara köpa en liten bit som skulle räcka för två personer, inte ens 1 kg ;-) Blir det lyckat och gott så blir det större nästa gång. Jag köpte min bit hos Ove på Frölunda lilla saluhall. En kött- och delikatessaffär med massa godsaker. Bor du i Göteborgsområdet och inte har varit där kan jag starkt rekommendera dig att åka dit, ligger på Frölunda torg.

Igår kväll förberedde jag köttet genom att först kleta in köttet i olja och sedan kryddade jag med salt, peppar och lite vitlökspulver. Nästa gång kanske jag väljer en kryddigare rubbing men nu vill jag känna köttets smak och inte kryddorna. Jag injicerade också med In flavour som jag köpte på matmässan Passion för mat. Sedan plastade jag in köttet och la det i kylen.

short beef ribs
Rubbad och injicerad.

Nu på morgonen så var det då dags att starta upp grillen. Jag räknar med att min lilla bit tar 8 timmar och jag kör runt 100 grader i grillen. Köttet ska upp till ca 93 grader. Så....wish me luck så återkommer jag senare i em/kväll och rapporterar om hur det gick ;-) #bbqrace


short beef ribs
Redo för grillen.

Dags att tända på grillen.




Kommentarer