Torskfrikassé med skaldjurssås

Lördag! Härligt :-) Inledde dagen med ett löppass, jäklar vad jobbigt det var, väldigt tunga ben men det gick ändå. Ibland är det så där när man springer, vissa gånger flyter det på så himla bra men andra gånger så är benen som stockar.  Sökte om det här på nätet och fick då tips om att ta ett glas vatten med två nypor salt och lite pressad citron i en timme innan träning, detta för att vi som äter lågkolhydratkost har mindre vatten i kroppen och är därmed mer känsliga för obalanser i mineraler när man svettar ut salt. Du kan läsa mer HÄR på Jonas Bergqvist blogg. Här finns för övrigt massor med intressant att läsa, mycket träning, kost och hälsa för den som är intresserad. Tyckte inte saltet hjälpte mig idag dock men dom andra gångerna jag har tagit det tycker jag det har hjälpt. Får testa några fler gånger ;-)


Lite mat då också kanske ;-) Igår så gjorde vi en jättegod fiskrätt! Receptet hittade jag i Leif Mannerströms bok Husmanskost men jag modifierade det lite grann eftersom jag inte hade allt hemma och det blev hur bra som helst. Här kommer min version av torskfrikassé i skalddjurssås:

Ingredienser
1 kg torskrygg (eller filé)
ca 3 dl skalade räkor
1 gul lök
2 msk olivolja
ca 1 liter räkskal
1 dl vittvin
6 dl vatten
2 morötter
1 bit purjolök
1 pkt/bunt sparris
½ kg potatis
5 dl vispgrädde
1 msk smör
lite redning

Börja med fonden. Hacka den gula löken och fräs i olivoljan tills den blivit mjuk. Tillsätt räkskalen, vinet och vattnet. Låt koka upp och koka sedan 12 min. Sila av skalen och häll över i en annan kastrull. Låt koka ner tills det återstår 2½ dl fond.

Skala potatisen och låt koka ca 15 min, häll av vattnet och låt svalna.

Skala morötterna och skär i tunna stavar. Skiva purjolöken. Fräs på detta i smör några minuter, ställ åt sidan.

Skär upp torsken i mindre bitar och lägg i en stor ugnsform, salta och peppra. Ställ in i ugnen på 200 grader i 12 min. Under tiden börjar du med såsen. Smält lite smör i en kastrull, häll över vispgrädden och tillsätt den nerkokta fonden, salta och peppra och låt koka upp under några minuter, tillsätt lite redning så den tjockar till sig.

Ta ut fisken och fördela potatisen över som du först har skivat upp, grönsakerna och sparrisen som du först delar i mindre bitar och även räkorna. Häll över såsen. In i ugnen igen ca 10 min till eller tills du känner att potatisen har blivit mjuk.

Avnjutes bäst med ett glas vitt vin!

torskfrikassé med skaldjurssås




Kommentarer

Skicka en kommentar