tisdag 17 februari 2015

Proteinsmoothie med kokosmjölk och blåbär + lite träningsupplägg

Tänkte berätta lite om min träning, vad jag tränar, hur ofta osv. För det första så tränar jag varannan dag och försöker hålla det så gott det går. Ibland krockar det med familjeplaneringen men oftast så funkar det bra. Jag tränar ju hemma så ett pass går rätt så snabbt, tar ca 40 min. Skulle jag behöva ta mig till ett gym så skulle det nog ta dubbelt så lång tid tror jag. Det funkar inte med min familjesituation, i alla fall inte i dagsläget. Dessutom funkar det suveränt bra att träna hemma. Har du bara lite olika prylar såsom hantlar, skivstång, tränings-DVD, träningsappar mm så funkar allt.

Jag löptränar ju också även om jag inte har sprungit något speciellt denna vintern. Har börjat så smått nu igen men det är tungt. Benen känns som stockar. Fick tips om det kan vara saltbrist, något som tydligen vi som äter enligt LCHF kan få. Läs mer HÄR. Har därför börjat ta ett glas vatten med lite salt och citronjuice i en timme innan löpningen. Tycker det hjälper faktiskt!

Har sista veckorna börjat köra lite mer tyngre styrketräning. Körde mer konditionsbaserad styrketräning förut bland annat efter Annika Sjöös olika träningsdvder som hon har gett ut varav ni hittar den senaste HÄR. Känns rejält i kroppen och musklerna nu när jag kör tyngre men hoppas på att det ska ge resultat :-) Det finns massor med appar att ladda ner med olika övningar. Har också upptäckt Lofsan som är en tjej som jobbar som personlig tränare, har varit med en hel del i TV4 Nyhetsmorgon och hon ger massor med bra träningstips, program osv på sin blogg och sin youtubekanal. In och kika!

proteinsmoothie

Efter ett tungt pass så är det ju viktigt att fylla på med lite snabb energi om det inte är så att du planerar att äta lunch eller middag direkt efteråt. Då tycker jag en proteinshake är perfekt. Fick till en himla god häromdagen som jag tänkte dela med mig av:

Ingredienser
2 dl kokosmjölk/grädde
1 dl proteinpulver (jag använder detta)
1 dl frysta blåbär
1 msk chiafrön
1 banan
lite vatten om det blir för tjockt

Mixa ihop allting och drick. Räcker till två glas.

Har också upptäckt en ny träningsdryck som jag tycker verkar jättebra. Berättar mer om den i ett senare inlägg ;-)




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar