En avdammad klassiker i paleotappning - Flygande Jacob

Det är verkligen riktiga förkylningstider nu, tycker var och varannan människa är sjuk och hemma hos oss har vi varit lite småförkylda ända sedan i julas tycker jag. Rasmus har varit värst och nu gick det över till en öroninflammation så idag är jag hemma och vabbar. Brukar ju bli rätt så mysigt och vi sitter nu med tänd brasa och kollar på Bolibompa ;-)

flygande jacob
Vill du inte få brända nötter som jag fick så lägg över folie sista 10 minuterna ;-)

Häromdagen gjorde jag en riktig klassiker, nämligen en Flygande Jacob! Den blev väldigt mycket paleo måste jag säga, det enda som kanske inte passar in är att jag har lite socker i min egengjorda ketchup så vill du få den helt paleo så använder du givetvis sockerfri ketchup.

Ingredienser
1 kg kycklingfilé
2 bananer
2 nävar cashewnötter
4 dl kokosmjölk eller kokosgrädde
1 dl sockerfri gärna hemmagjord ketchup
1 rågad tsk sambal oelek eller mer om man vill ha det starkare
1 pkt bacon
salt och peppar
kokosolja

Sätt ugnen på 200 grader.

Dela kycklingen i lite mindre bitar och bryn i kokosolja, salta och peppra. Lägg över i en ugnsform.

Skiva två bananer och fördela över kycklingen tillsammans med cashewnötterna.

Skiva ner baconet och bryn på tills den fått fin färg och fördela även den över kycklingen.

Blanda ihop kokosmjölken med ketchupen och sambal oelek. Fördela över hela formen och ställ in i ugnen. Kör tills kycklingen är klar vilket tar ca 20-25 min.

Jag åt mitt med sallad och avocado och dom andra fick ris.

En klassiker som håller ännu!






Kommentarer

Skicka en kommentar