Rödbets- och apelsingravad lax

rödbets- och apelsingravad lax
Härliga färger!

Gravad lax är väl ett måste på julbordet tycker jag och varför inte testa att göra den själv i år! Jag har gjort det flera gånger och det är superenkelt och blir väldigt gott och givetvis mycket billigare än att köpa färdig i affären.

I år har jag gjort två olika smaker på gravningen, dels en rödbetsgravad som jag gjort flera gånger tidigare men också en apelsingravad lax. Mycket goda båda två!

Jag tror man har släppt lite på det där med att laxen måste varit fryst i minst 2 dygn innan man kan grava men för säkerhets skull så kör jag fortfarande på det. Sedan ska den ju tinas och sedan gravas i 2 dygn så om du börjar nu inom några dagar så hinner du gott och väl till julafton ;-)

rödbetsgravad lax

Ingredienser rödbetsgravad lax
mittenbiten av en laxfilé ca 700 g
½ dl salt
1 dl socker
1-2 stora rivna rödbetor
5 cl vodka
en knippa dill
1 st citron
Lägg laxen i en form eller fat. Blanda salt och socker i en skål och fördela över laxen i ett jämnt lager.

Skala och riv rödbetorna och fördela över laxen. Droppa över vodkan. Hacka dillen och riv citronskalet och fördela över laxen. Avsluta med att klappa in alltihopa med händerna. Plasta in laxen och lägg i en påse. Ställ sedan något tungt på laxen, jag tog en tung mortel och ställde på ett fat. Ställ i kylen i 48 timmar.

Ta sedan bort all inläggning och skär det du behöver i skivor. Laxen håller sig ca 2 veckor i kylen.

rödbetsgravad lax

apelsingravad lax
Jag använde mig av blodapelsin, visst är det snyggt! :-)

blodapelsin

Ingredienser apelsingravad lax
mittenbiten av en laxfilé ca 700 g
½ dl salt
1 dl socker
skalet från två apelsiner (jag tog blodapelsin)
saften från två apelsiner
en knippe dill

Lägg laxen i en form eller fat. Blanda salt och socker i en skål och fördela över laxen i ett jämnt lager.

Pressa över apelsinsaften och fördela skalet över laxen. Hacka dill och fördela även den över laxen. Här är det bra om laxen redan ligger i påsen som den ska gravas annars försvinner en del av apelsinsaften.

Plasta in laxen och lägg i en påse. Ställ sedan något tungt på laxen, jag tog en tung mortel och ställde på ett fat. Ställ i kylen i 48 timmar.

Ta sedan bort all inläggning och skär det du behöver i skivor. Laxen håller sig ca 2 veckor i kylen.

apelsingravad lax

Förra året gjorde jag en himla god saffransgravad lax, receptet på den hittar du HÄR.




Kommentarer

  1. Så otroligt vackert! Smaksättning på gravad lax kan ju varieras mycket mer än bara dill. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, variationerna är oändliga ;-)

      Radera
  2. Så snyggt! Har faktiskt hållt på att experimentera med lax den senaste veckan och rödbetsgravad var en av de jag gillade bäst. Apelsin har jag inte testat, men det här receptet sparar jag till påsk!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar