Helgrillad entrecôte med rökta rödbetor och bearnaisesås


Söndag igen men denna söndagen är ju lite annorlunda eftersom det är fars dag :-) Grattis till alla pappor där ute men framför allt till min egen pappa såklart. Barnen här hemma fick väcka sin pappa med kaffe och present vilket dom tyckte var kul. Ikväll blir det lite god mat i form av torsk i ugn. Annars har jag ägnat dagen bland annat åt en löptur i spåret innan frukost, sedan blev det några timmar i trädgården. Vad jag gjorde där tänkte jag berätta om i ett senare inlägg ;-)

helgrillad entrecôte

Nu till lite matlagning. I fredags så blev det grillning igen. Denna gången en stor bit entrecôte och så blev det även rökta rödbetor som jag bloggat om tidigare (recept hittar du HÄR).

Köttet är väldigt enkelt, marinera i någon god marinad som du tycker om. Jag tog olivoja, soja, worcestershiresås, barbequesås och lite kryddor i form av salt, peppar och franska örter. Låt gärna ligga över natten men om du inte har tid med det så i alla fall i någon timme.

Förbered grillen för indirekt grillning. Ge först köttet lite färg runt om på den varma delen av grillen och lägg den sedan för indirekt grillning. Försök hålla någonstans mellan 120-150 grader i grillen och kör tills köttet är ca 53 grader om du gillar blodigt (som vi gör), annars kör du till 56 grader :-) Pensla gärna på med lite extra marinad någon gång under grillningen och gärna i slutet också då du även kan lägga tillbaka köttbiten på den varmaste delen för att få lite go färg.

Till köttet blev det som sagt var rökta rödbetor men även en bearnaisesås som jag gör på enklast möjliga vis. Recept hittar du HÄR.

Nej, nu ska jag strax börja förbereda för fars dag middagen, hoppas ni får en härlig söndag där ute i stugorna!




Kommentarer