Hel BBQ-kyckling med auberginegratäng

Måndag igen..... Helgen gick som vanligt snabbt men den var kul och händelserik. Som jag berättade i ett tidigare inlägg var jag ju på matbloggsträff i lördags vilket var jättetrevligt.

hel bbq-kyckling

I fredags åkte grillen fram igen. Det går ju givetvis fortfarande att grilla även om det känns som att man kan behöva en pannlampa för att kunna se något ;-) Mobilens ficklampa funkade dock bra! Det blev en helgrillad kyckling som fick gå en stund på indirekt värme, sedan gav jag den fin färg med bbq-sås. Så himla gott blev det! Serverade den med en auberginegratäng. Superenkel! Skiva auberginen och strö salt över, låt ligga några minuter och torka sedan av med papper. Lägg in i ugnen på bakplåtspapper i 200 grader i ca 10 min. Under tiden börjar du att göra en tomatsås (här behövs väl inget recept??). Varva sedan tomatsås och auberginer i en ugnsform, riv även över parmesanost och skivad mozzarella emellan varven. Toppa med mozzarella och in i ugnen på 200 grader ca 20 min.

Tillbaka till kycklingen då. Jag passade på att göra två kycklingar när jag ändå var igång och så här gick det till:

Ingredienser
2 hela kycklingar
några msk rubbing som du gillar
olivolja
en citron
bbq-sås, hemmagjord eller köpe

Skölj av kycklingen och torka torrt med papper. Dela en citron och pressa lite citronsaft över kycklingen, lägg sedan in den i kycklingskrovet, en halv per kyckling. Smörj in kycklingen med lite olivolja och rubba den sedan rikligt.

Förbered grillen för indirekt grillning. Försök hålla ca 160-170 grader. Lägg kycklingarna i mitten där du inte har glöden, på med locket och kör i ca 1 timme.

Ta av locket och försök få fyr på briketterna igen genom att öppna upp alla reglage. Pensla kycklingen med bbq-sås runt om och lägg på glöden. Vänd ofta och pensla med mer sås. Grilla tills den fått fin färg och kycklingen blivit stickig och god.

Servera med den goda auberginegratängen och ett glas rött!

hel bbq-kyckling

kyckling med auberginegratäng





Kommentarer