Sista dagarna på min kickstartsvecka avslutades med grillmiddag - Laxspett med foliegrillade grönsaker

Pust! Då var min kickstartsvecka avslutad! Skönt att ha klarat av 7 hela dagar med max 1000 kcal per dag utan att fuska en enda gång :-) Svårast var nog helgen. Inget gottigt till lördagsmyset, inget glas vin, rätt tråkigt faktiskt men det är ju bara en vecka så det klarar man ju av.

I lördags blev det laxomelett till lunch, samma som jag åt dag 2, jättegod och mättande, åt faktiskt den till lunch i söndags också ;-) Tror dock att man ska växla mat mellan dagarna men jag hade helt enkelt varken lust eller ork att göra någon av dom andra rätterna. Middagen i lördags blev samma som dag 4, dvs lax med kålgrönsaker och en pepparrotscreme. Dock valde jag att göra en grillmiddag av den istället och så här gick det till:

laxspett


Ingredienser halstrad lax 1 portion ca 442 kcal
2 tsk olivolja
½ citron
ca 90 g blomkål
ca 90 g broccoli
½ dl frysta ärtor (glömde faktiskt dessa men dem ska absolut vara med!)
150 g lax
Adams rib rub (eller annan rubbing)
salt och peppar

Pepparrotscreme
35 g färskost med pepparrot
1 msk gräddfil
salt och peppar

Börja med att blanda ihop ingredienserna till pepparrotscremen och ställ sedan svalt.

Skär upp laxen i lagom grillspettsbitar och lägg i en skål. Häll över rubbingen och blanda runt väl. Ställ in i kylen och låt gärna marinera under några timmar.

Skär upp blomkålen och broccolin i mindre buketter. Lägg dem på dubbla foliepapper och gör ett paket. Ringla över olivoljan, pressa över citronen och salta och peppra. Slut igen paketet.

Förbered grillen för direkt grillningen. Trä upp laxen på spett. Lägg foliepaketet på grillen och kör ca 20 min. Ta bort och håll varmt medans du grillar spetten. Tänk på att laxen inte ska bli torr, det blir inget gott så se till att dom inte går för länge.

Servera ihop med pepparrotscremen och njut :-)

laxspett med pepparrotscreme

Middagen i söndags blev också denna rätt eftersom jag hade gjort extra mycket dagen innan så det räckte gott och väl, funkade bra eftersom den var så god ;-)

Resultatet då?? Jo, vågen stannade på - 3,2 kg och jag gick även ner i omfång några cm här och där. Visst är det lite jobbigt till och från att vara hungrig men det funkar, det gäller att bara ge sig fan i det. När man hamnar på en sk platå så är det nog bra att ta till sådana här veckor ibland.



Kommentarer