Kryddig hemmagjord ketchup

tomatketchup

Nu börjar tomatplantorna se ledsna ut i växthuset men än kan jag skörda. Det är ju helt perfekt att vi har sådant höstväder som vi har just nu så dom tomaterna som finns kvar kan hinna mogna. Häromdagen gjorde jag en himla god tomatketchup efter inspiration från ett Jamie Oliver recept. Jag hade inte alla hans ingredienser hemma så det blev lite ändring men det blev supergott! Det blir ju mer som en sås men man kan givetvis välja att koka ner den ännu mer så blir den nog mer trögflytande. Så här gjorde jag:

Ingredienser för ca 5 dl
1 röd lök
1 stjälk selleri
olivolja
en tumstor bit färsk ingefära eller 1½ tsk torkad
2 vitlöksklyftor
½ röd chili
ett knippe basilika
1 msk korianderfrön
2 kryddnejlikor
1 tsk svartpeppar
salt
1 kg färska tomater
3½ dl vatten
2 dl rödvinsvinäger
70 g sukrin gold (eller ngt brunt socker för dig som använder vanligt socker)

Skala och grovhacka löken och ingefäran. Grovhacka sellerin och skiva vitlöksklyftorna. Finhacka chilin och basilika stjälkarna (endast stjälkarna).

Lägg alla dessa grönsaker i en kastrull. Tillsätt rejält med olivolja tillsammans med korianderfröna och kryddnejlikan. Krydda med svartpeppar och salt.

Låt puttra på svag värme tills allt har mjuknat, ca 15 min, rör om då och då.

Hacka tomaterna och tillsätt till kastrullen + vattnet. Låt koka upp och sänk sedan värmen och låt småputtra tills hälften av vätskan kokat bort.

Tillsätt basilikabladen och mixa sedan såsen med stavmixer (eller kör i matberedare). Sila den sedan 2 ggr genom en sil och häll upp i en ren kastrull.

Tillsätt vinäger och sockret. Låt småkoka tills såsen har reducerats och tjocknat.

Häll upp på väl rengjorda steriliserade glasflaskor. Oöppnad burk håller ca 6 månader.

Jag har sedan tidigare ett annat ketchup recept på bloggen med lite färre ingredienser, supergod den också, Finns HÄR.



Kommentarer