Husbilssemester i Skåne/Österlen del 2

Okej, nu tänkte jag fortsätta berätta lite mer om vår Skåneresa som vi precis kommit hem ifrån. Efter Ystad så åkte vi vidare till Tomellilla eftersom vi lovat barnen att de skulle få gå på Tosselilla sommarland. Vi började med att åka de olika attraktionerna som fanns. Stället var väldigt stort så det var inte trångt och köerna var korta. Skönt! Det var många attraktioner som var anpassade för små barn vilket var bra, det gjorde ju att Rasmus kunde åka en hel del. Vi avslutade med att gå till vattenlandet men givetvis kom regnet då, stora mörka moln drog in och det blev rätt så kallt. Det blev några snabba bad, vi åkte några rutschkanor men sedan gav vi upp. Tyckte nog inte att badlandskapet var något vidare, rätt så kalla bassänger så Rasmus frös hela tiden.
tosselilla sommarland
Tosselilla sommarland som hade både åkattraktioner, lite djur och vattenland.

Vi åkte sedan vidare mot Ale stenar. Ale stenar är nog rätt så välkänt för de flesta tror jag men om du inte vet vad det är så kan du läsa HÄR.

ale stenar
Ale stenar.

Nedanför Ale stenar ligger Kåseberga fiskrökeri. Här gick jag givetvis in och köpte på mig lite läckerheter såsom rökta räkor och rökta musslor som vi smaskade på när vi kom fram till campingen i Simrishamn som var vårt nästa stopp.

kåseberga

I Simrishamn tog vi in på campingen Tobisviks camping. Campingen ligger precis vid havet och stranden var härlig, bred och lång. Inte lika bra bad som i Ystad dock men det var nog  mest för att det var väldigt höga vågor hela tiden. Men samma här, stor strand, ingen trängsel, det gillar vi :-)

Rätt så höga vågor som ni ser ;-)

Vi gick in till Simrishamns centrum vilket bara tog ca 15 min från campingen på kvällen eftersom vi hade bestämt oss för att äta på restaurang. Jag hade läst på lite innan och tydligen skulle restaurangen "En gaffel kort" vara bra. Och ja, den var bra ;-) Väldigt bra. Vi satte oss på deras innergård som var supermysig! Vi beställde in grillad entrecote och den var jättegod och vinet dem hade valt ut passade perfekt. Ett extra plus i kanten för att man kunde välja samma mat till barnen som till de vuxna men till halva priset och då även givetvis mindre portioner, bra där!! Är så himla trött på tråkiga barnmenyer med köttbullar och korv. Väldigt bra service så detta ställe kan jag verkligen rekommendera!

en gaffel kort
Jättemysig restaurang, En gaffel kort!

Supergod mat! Vi beställde spaghetti och köttfärssås till Rasmus och den var fantastiskt god den också :-)

Vi stannade på denna campingen i 2 nätter, sedan bestämde vi oss för att dra hemåt men via Kiviks musteri som jag får berätta om i nästa inlägg ;-)

simrishamn
Simrishamn, en väldigt mysig liten stad.

simrishamn hamn
Hamnen i Simrishamn.

simrishamn
Den fina stranden i solnedgång!