Barbequegrillad laxsida med karibiska smaker

barbequegrillad lax

Det har varit mycket kött på grillen det sista men igår slog vi till och köpte en bit lax (mittbiten) och slängde på grillen. Jag grillade den indirekt under ca 30 min men tiden beror lite på hur tjock laxen är. Till laxen rörde jag ihop en god sås som bestod av hälften gräddfil, hälften turkisk yoghurt, 1 msk honung, en pressad vitlöksklyfta, skalet från en lime, salt och peppar. Mycket god!

Som rubbing till laxen använde jag Herbarias "Karibiens skatter" som består av rårörssocker, kokos, stensalt, ananasflingor, mangoflingor, lök, peperoni, cintrongranulat, paprika, vitlök, ingefära, kanel, timjan, svartpeppar, citrongräs, stjärnanis och korianderfrön, allt ekologiskt :-)

Så här gör man laxen:

Ingredienser
en bit lax ca 1 kg
lite olivolja
skalet från 1 lime
någon kryddblandning (rub), jag använde Herbarias "Karibiens skatter"

Börja med att smeta in laxen i lite olivolja. Strö över kryddblandningen och gnid in i laxen ordentligt. Riv över limeskal.

Gör iordning grillen för indirekt grillning. Grillen ska hålla någonstans mellan 110-130 grader. Jag höll ungefär 125 grader hela tiden. Lägg inte på laxen förens grillen uppnått denna värmen. Lägg sedan laxsidan på grillgallret, där det inte är varmt. Lägg på lite rökspån, jag använder hickory som jag blötlagt innan. Sätt in en termometer i laxens tjockaste sida. På med locket. Kör tills laxen uppnått en temp av 48 grader.
barbequegrillad laxsida

Min lax tog ungefär 30-35 min men det beror som sagt var lite på hur tjock bit du har och hur varmt du har i grillen.

Serverades med den goda dippsåsen, lite färskpotatis och en squash- och auberginegratäng. Mums!



Kommentarer