Så var de sista grönsaksplantorna i jorden!

Förgrodda bönplantor redo för grönsakslådorna.
Igår åkte dem sista grönsaksplantorna äntligen ner i jorden. Känns som jag är lite senare i år med allting men det kanske inte är fel ändå, innan har jag nog satt för tidigt och så har det kommit kyla och stoppat upp plantorna. Igår satte jag i alla fall ner bönor, sk haricot verts, både höga och låga. Frösådd stor gul lök och purjolök åkte också ner. Svårt att tro att de taniga små stråna ska bli något men det vet jag ju av erfarenhet att det blir ;-)

Gul jättelök och purjolök.

Fick också planterat både squash (gul och grön) och butternut squash. Förra året var jag ju så glad för det var första gången jag lyckades med att få pumpor på plantorna (även om det bara blev två) och i år hoppas jag på samma tur, fasta gärna några fler då ;-)

Squashen odlar jag alltid i min ena kompostbinge :-)

Butternut squash får vara i en odlingslåda med glaslock som jag lägger på om det blir kallt. I bakgrunden rädisor som snart måste skördas.

Skördade också ett gäng med rädisor, har just nu överflöd av rädisor men vi ska nog klara av att äta upp dem. Efter jag skördat sår jag mera så jag hela tiden har tillgång till goda rädisor.

Både långa och runda rädisor!

Hur går det för er andra, har ni börjat skörda ännu och är allt satt i jorden???


Kommentarer

  1. Härligt! Mina plantor väntar fortfarande på att komma i jorden. Det är bara FÖR mycket som måste göras i sköna maj. Fast nu hotar ny köldknäpp i Roslagen. Efter helgens närmare 28 grader ska det gå ner mot frost, så jag avvaktar ännu några dagar....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar