tisdag 22 april 2014

Lasagne med hemgjorda plattor


lasagne

Häromdagen gjorde vi en så himla god lasagne. En av anledningarna till varför den blev så himla god var ju givetvis dem hemgjorda lasagneplattorna :-) Har du en pastamaskin hemma så ska du absolut testa att göra plattor för det är ju det enklaste. Jag äter ju inte pasta i vanliga fall men gjorde ett undantag för denna goda lasagnen ;-) Barnen älskade det också! Så här gjorde jag:

Ingredienser pastaplattor
5 dl durumvetemjöl
4 ägg

Lägg upp mjölet på en bänk (diskbänk tex). Gör ett hål i mitten och knäck i äggen. Med en gaffel blandar du sedan ihop degen lite i taget. När den gått ihop så går du över till att använda händerna. Arbeta med degen tills den blivit smidig och silkeslen, tar ett tag, kanske 5-10 min. Plasta sedan in degen och lägg att vila i kyl ca 1 timme.

Gör under tiden en god köttfärssås och en ostsås. Jag gjorde en ostsås som bestod av 3 dl vispgrädde och 2 dl creme fraiche. Värm ingredienserna och smält sedan ner ca 2 dl riven ost såsom tex västerbottensost, salta och peppra och smaksätt med lite muskot.

Gör sedan dina lasagneplattor i en pastamaskin. Kör många gånger genom maskinen så degen blir så tunn som det är möjligt. Skär sedan till plattorna och varva med köttfärsen och såsen i en ugnsform.

In i ugnen på 225 grader i ca 25 min. Låt gärna stå en stund efter den varit i ugnen så den sätter sig ordentligt. Och som vanligt.....nästan allra godast dagen efter ;-)





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar