Lasagne med hemgjorda plattor


lasagne

Häromdagen gjorde vi en så himla god lasagne. En av anledningarna till varför den blev så himla god var ju givetvis dem hemgjorda lasagneplattorna :-) Har du en pastamaskin hemma så ska du absolut testa att göra plattor för det är ju det enklaste. Jag äter ju inte pasta i vanliga fall men gjorde ett undantag för denna goda lasagnen ;-) Barnen älskade det också! Så här gjorde jag:

Ingredienser pastaplattor
5 dl durumvetemjöl
4 ägg

Lägg upp mjölet på en bänk (diskbänk tex). Gör ett hål i mitten och knäck i äggen. Med en gaffel blandar du sedan ihop degen lite i taget. När den gått ihop så går du över till att använda händerna. Arbeta med degen tills den blivit smidig och silkeslen, tar ett tag, kanske 5-10 min. Plasta sedan in degen och lägg att vila i kyl ca 1 timme.

Gör under tiden en god köttfärssås och en ostsås. Jag gjorde en ostsås som bestod av 3 dl vispgrädde och 2 dl creme fraiche. Värm ingredienserna och smält sedan ner ca 2 dl riven ost såsom tex västerbottensost, salta och peppra och smaksätt med lite muskot.

Gör sedan dina lasagneplattor i en pastamaskin. Kör många gånger genom maskinen så degen blir så tunn som det är möjligt. Skär sedan till plattorna och varva med köttfärsen och såsen i en ugnsform.

In i ugnen på 225 grader i ca 25 min. Låt gärna stå en stund efter den varit i ugnen så den sätter sig ordentligt. Och som vanligt.....nästan allra godast dagen efter ;-)





Kommentarer