Pocherad torskrygg med vitvinssås

pocherad torskrygg


Det bästa sättet att tillaga vit fisk om man vill behålla den vit och fin enligt mitt tycke är att pochera den. Smörsteker du den blir den ju lite gul brun, mycket gott men inte lika snyggt dock ;-) Pochera fisk är enkelt. Man lägger den saltade fisken i en kastrull, fyller på med vatten så att det inte täcker fisken, låt någon cm vara kvar, tillsätt 1 dl vitt vin och en buljongtärning, låt koka upp och koka i ca 8 min.

Till torsken är det ju himla gott med en vitvinssås, så här gör jag min:

Ingredienser vitvinssås
4 dl fiskfond (egengjord eller köpe)
2 dl vitt gott vin
1 gul lök
1 lagerblad
saften från ½ citron
salt
3 dl grädde
smör

Börja med såsen som behöver stå och reducera ett tag. Skiva den gula löken och fräs på litegrann i smör i en stekpanna. Häll över fonden, vinet och ett lagerblad och låt reducera ner till en tredjedel. Häll i grädden och droppa över citronsaften. Låt koka ner ytterligare litegrann. Salta. Klicka i smör i såsen och låt smälta.

Till detta är det gott med kokt eller stekt sparris, några potatisar (ja, det händer inte ofta men ibland så äter jag potatis ;-)).

Hur tillagar du din vita fisk?? Några bra tips kanske?? :-)






Kommentarer

  1. Mmmmm, klassisk fisk med vitvinssås! Helt rätt, man ska inte krångla till det. Och jag misstänker att det var torsk av yppersta kvalitet, sån har ni ju på er sida av landet... Om jag får välja panerar jag och steker platta vitfiskar typ spätta och flundra. Torsk väljer jag nog helst att laga i ugn. Kokt eller pocherad torsk ÄR fantastiskt, men man får ändå lite små vibbar av skolans intensiva förstörande av råvaror. Jag som älskar nästan all fisk och gjorde det som barn också kände ändå skräck för skolmatsedelns " Kokt torsk med äggsås"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur, fisken i skolan var inget vidare, inte ens här på Västkusten ;-) Trevlig helg!

      Radera

Skicka en kommentar