"Jag hatar dieter"....

Ja, ytterligare en kändis har uttalat sig om dieter i media, denna gången är det Linda Bengtzing som har uttalat sig. Hon säger att "alla som följer dieter är lata och de förstår inte att man kan äta precis vad man vill bara man gör sig av med det sedan". Jo, eller hur, så är det ju! :-( Det är ju lätt för henne att säga som antagligen aldrig varit överviktig i hela sitt liv. Känner igen det där ifrån Paolo Roberto också, han tycker alla som äter lågkolhydratkost är lata och fanatiker. Tro fan han tycker det, han vill ju ha sålt sin pasta! ;-) Om man inte mår bra av pasta då, eller av socker, ska man ändå äta det och låtsas att livet är en fest?? Det är bara till att träna säger han. Nej, det är det inte, det kan jag intyga! Det finns väldigt många som tränar massor och äter bra och nyttigt men som ändå inte går ner i vikt, även på lchf eller annan lågkolhydratkost.

Vad är det för fel på den här maten???
Bild lånad av Kostdoktorn.se

Jag äter lågkolhydratkost pga olika anledningar. Dels är det enda sättet som jag har lyckats gå ner i vikt på och dessutom hållit vikten. Jag har gått ner i vikt på andra sätt också men alltid gått upp igen. Det är annorlunda med lågkolhydratkost, jag går inte upp igen utan sakta (sakta) ner hela tiden. En annan anledning är att min mage mår så himla mycket bättre utan gluten, ingen mer svullen mage efter varje måltid, jobbiga mättnadskänslor och bubblig mage. Förr fick jag alltid knäppa upp första knappen i byxorna efter jag ätit middag pga att magen svällde så. Ytterligare en anledning är att jag i alla tider har kämpat mot ett sötsug som nu jag kan hålla under kontroll. För det kan jag erkänna, mitt sötsug är inte borta, jag är fortfarande sugen på lakrits och choklad men jag har kontroll över det. Oftast tycker jag inte det är värt att äta godiset eftersom jag vet att sötsuget bara blir värre efter det. Vill ni ha ytterligare en anledning??? ;-) Då kommer det en till ;-) Jag går inte och är hungrig hela tiden och jag tänker inte på mat hela tiden. En riktig lågkolhydratsmiddag med protein, mycket grönsaker och nyttiga fetter håller dig mätt mycket längre!!

Jag tycker att man ska respektera varandras val, om man nu vill äta enligt 5:2, eller GI, eller LCHF, eller kanske pastadieten ;-) eller vad nu alla heter. När jag växte upp var det knäckebröd och bananer som gällde, det kanske vi kan hoppa över ;-) Om jag mår bra av min kost, om jag går ner i vikt, om än långsamt (jag har nedsatt ämnesomsättning pga hypotyreos) så är ju det det bästa för mig. Eller???

Berätta gärna i kommentarsfältet vad ni tycker!!!

P.S Ni som tidigare varit rädda för mättat fett: det behöver ni inte vara längre ;-) Läs HÄR!
P.S 2. LCHF, lågkolhydratkost eller Paleo är ingen diet utan en livsstil ;-)

Vill du veta mer om lågkolhydratkost så gå in och kika hos Kostdoktorn, där finns massor med information!

Kommentarer

  1. Bra skrivet! Jag äter inte lågkolhydratskost för att gå ned i vikt utan för att jag är så mycket piggare och mår mycket bättre. Var och en gör sina val av någon anledning och de ska respekteras. Jag är så trött på att folk frågar mig vad jag inte äter. Jag brukar då rabbla upp vad jag äter för det är så mycket trevligare att lägga fokus på. Jag äter vanlig mat. Och betydligt naturligare än många andras matvanor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att du inte äter för att gå ner i vikt, det finns ju så många andra hälsovinster med lågkolhydrat :-) Javisst blir man trött på alla dumma frågor!

      Radera
  2. Jo, jag håller delvis med dig, men även med LB och PR. Orsak - jag tror att vi alla har olika behov och att det inte finns 'en rätta väg' som passar alla. Man får ta sig an att lära känna sin egen kropp och sina egna behov.
    Att man skall respektera varandras val är en självklarhet.

    (men jag tycker inte om ordkontrollen som måste fyllas i - har du haft spam på din blogg jag har aldrig något och har in gen robotkontroll)

    SvaraRadera
  3. Ja precis Ann-Sofie, det är ju det jag skriver att vi måste respektera varandras val, att vissa dieter funkar för en person betyder ju inte att den funkar för nästa.
    Ang ordkontrollen: har jag inte den så får jag otroligt mycket spam som dock inte syns här i inlägget men dyker upp i min mailinkorg, alldeles för jobbigt så tyvärr måste jag ha ordkontrollen. Hoppas du står ut! ;-)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar