lördag 8 februari 2014

Medelhavskyckling med ugnsrostad sötpotatis

medelhavskyckling

 
Igår kom min bonusdotter Emelie hit och hon hade önskat sig min medelhavskyckling till middag så då fick det ju givetvis bli den ;-) Jag har bloggat om den tidigare men nu var det bra länge sedan jag tillagade den faktiskt. Den har alla de ljuvliga medelhavssmaker som jag älskar, rosmarin, oregano, vitlök, citron, tomat mm. Doftar ljuvligt i köket när denna står i ugnen. Serverade idag med sötpotatis, går givetvis bra med vanlig potatis också om man föredrar det.

Ingredienser
2 kg kycklingdelar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
några kvistar färsk rosmarin
ca 1 msk torkad oregano
olivolja
salt och peppar
1 stor aubergine
1 stor squash
4 st tomater
 dl hönsbuljong
½ dl tomatpuré
1 pkt passerade tomater
rivet skal och juice från 1 citron

Sätt ugnen på 200 grader.

Hacka den gula och vita löken. Hacka rosmarinen. Fräs lök och kryddor (även oreganon)  i olivolja. Lägg i kycklingdelarna och bryn dom, salta och peppra.

Lägg över kycklingen i en ugnsform. Häll över lökblandningen.

Skiva och tärna squashen och auberginen och stek på litegrann i stekpannan. Dela tomaterna i bitar, ta gärna bort kärnorna/fröerna. Lägg alla grönsakerna ovanpå kycklingen.

Häll ner buljongen i stekpannan, tillsätt tomatpurén och de passerade tomaterna. Riv ner citronskal och pressa i citronsaft. Låt puttra några minuter. Häll sedan såsen över kycklingen och grönsakerna, se till att såsen kommer ner överallt.

Täck med folie och stek i ugnen ca 55 min.

Skär sötpotatis i klyftor, ringla över olja, salta och peppra. Ställ in i ugnen när kycklingen gått ca 25 minuter och låt stå ca 35 min.

De sista 5 min kan man ta av folien för att få bort lite vätska.

Servera och njut med ett glas rött! Ljuvliga smaker ifrån medelhavet <3

medelhavskyckling

2 kommentarer :