Krämig oxfilégryta med broccoli

Onsdag kväll och äntligen dags för lite sportlov! Torsdag och fredag ska vi vara lediga, skönt! På fredag ska vi åka till Nordens Ark för att kika in lite djur vilket ska bli kul, hoppas vi har vädret med oss, tyvärr ser det ut att bli regn just nu men det kan ju ändras :-) Förstår inte hur andra familjer kan ha semester och ledigt med sina barn varenda lov som finns, hur många semesterdagar har ni?? Som tur är ville Isabella vara på fritids några dagar eftersom hon inte är där så mycket annars, jag jobbar ju deltid och hämtar henne och lillebror nästan direkt efter skolan slutar.

krämig oxfilégryta
 
Igår tillagade vi faktiskt oxfilé, känns som en helgråvara i vanliga fall men jag hade sparat en bit från ett tidigare tillfälle då vi åt den andra delen av denna oxfilén. Förr skulle jag kallat det här en pastasås men eftersom jag själv inte äter pasta så kallar jag den gryta istället, en krämig gryta ;-) Resten av familjen åt dock pasta till :-)
 
Ingredienser
en bit oxfilé för ca 5 portioner
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
ett gäng med kantareller
1 msk kräm av soltorkade tomater
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1 dl philadelphiaost
1½ msk oxfond
en näve oliver
salt och peppar
olivolja eller smör
parmesanost
 
 
Börja med att skiva upp köttet i lagom strimlor. Hacka den gula löken och en vitlöksklyfta. Stek löken ihop med kantarellerna i en stor stekgryta några minuter. Släng i köttet och bryn några minuter. Salta och peppra väl, snåla inte med pepparn här!
 
Tillsätt resterande ingredienser och rör runt tills allt blandats om. Låt småputtra medans du kokar broccoli eller pasta om du äter det.
 
Vid servering riv över rikligt med parmesanost! Vill du lyxa tilll det ytterligare så tar du dig ett glas rött till ;-)
 
Ha nu en go onsdagskväll, glöm inte Sveriges mästerkock kl.20! Vem håller du på?? Jag håller på Anders G :-)



Kommentarer

Skicka en kommentar