Kryddiga kycklingdelar med butternut och tzatziki


Söndag kväll och som vanligt sitter man här och undrar vad som hände med helgen ;-) Idag fick jag i alla fall gjort det sista i trädgården. Jag tog in alla dahliaknölar, rensade ogräs i mina grönsakslådor, jäklar vad mycket det hinner växa på några månader! Fick rensa lite i växthuset också, pelargonerna börjar alltid mögla så här på hösten, viktigt att ta bort detta så de inte ligger där hela vintern och sprider sig, även om det är svårt att få bort allt.

Idag använde jag min crock pot igen. Kan tipsa er om att man inte ska ha grädde eller kokosmjölk för länge i poten ;-) Det blir inge bra då ;-) Berätta mer om detta i ett senare inlägg. Maten jag gjorde i fredags blev däremot sanslöst god, riktig Martina mat, smakrikt och lättlagat! Jag hade en hel kyckling som jag styckade, går givetvis att använda vanliga kycklingdelar också, så här gjorde jag.

Ingredienser
1 st hel kyckling eller kycklingdelar
olivolja
salt och peppar
rivet skal från en citron
chili/lime krydda från Santa Maria

Sätt ugnen på 200 grader. Stycka kycklingen och lägg delarna i en ugnsform. Ringla över olivolja, rivet citronskal och kryddor, snåla inte! Smeta med händerna in kryddorna runt om kycklingen. In i ugnen ca 30 min.

Samtidigt med kycklingen så kan du också slänga in butternut squash i en annan form. Jag slängde även med några körsbärstomater. På med olivolja, pressad vitlök, salt och peppar. Till detta gör man en tzatziki, det kan ni väl? ;-)

Nej, nu är det dags att gå och lägga sig, imorgon har vi en ny vecka att se fram emot!

Kommentarer