Squashrutor - LCHF bröd

squashruta

Ett bra recept på LCHF-bröd kan man inte få för många av, här kommer ett till ;-) Receptet hittade jag inne hos Erika som har bloggen Erikas LCHF till vardags och fest. Här hittar man för övrigt massor med bra recept. Bland annat såg jag att hon bakat kanelbullar på lchf vis, dessa måste ju givetvis testas ;-)

Tillbaks till squashrutorna. Dessa innehåller mycket fröer och nötter och precis som det låter squash. Nyttiga och supergoda! Går ju givetvis att göra som ett stort bröd men jag tycker det är rätt käckt med sådant här rutbröd också. Så här gjorde jag:

Ingredienser
100 g mandelmjöl
 50 g mandlar och 50 g pistagenötter (eller andra nötter såsom valnötter eller hasselnötter)
50 g solroskärnor
100 g valfria frön (ex. 50 g linfrön och 50 g solroskärnor)
1 dl kokosnötsmjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk kanel (eller vanlig brödkrydda)
300 g grovriven squash
6 ägg

Topping:
 Sesamfrön

Kör mandlarna ihop med pistagenötter och solroskärnorna i matberedaren till ett mjöl. Blanda i en bunke med mandelmjöl, fröna, kokosnötsmjöl, fiberhusk, salt, bakpulver och kanel.

Vispa äggen ihop med den rivna squashen och häll över på de torra ingredienserna. Blanda runt och låt stå och dra i ca 5 min.

Lägg bakplåtspapper i en ugnsform (jag hade en med måtten 23x33cm) och häll över smeten. Blöt en slickepott och "kleta" ut smeten över formen. Strössla över sesamfröna.

In i ugnen på 200 grader ca 30 min.

Skiva upp i mindre bröd, ca 13 st. Dela på mitten, på med gott pålägg och njut! :-)

Kommentarer

  1. Vad roligt att du provade. :)
    Pistagenötter har jag aldrig använt i bröd, det måste jag ju prova. Gillar det i julgodis. :)
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar