Höstens första gryta - Stifado

Hösten är här, då är det väl bara till att sätta igång med grytorna eller vad säger ni? ;-) Först ut här hos mig blev en grekisk gryta som heter Stifado. En mycket smakrik gryta som förutom rött vin ska innehålla en hel del kryddor såsom kanel och nejlika, typiska kryddor för Grekland. Jag gick en del efter ett recept som jag sett Jamie Oliver tillaga men det finns lite olika sätt att tillaga denna typiskt grekiska rätt. Jag har bloggat om Stifado tidigare, då gjorde jag den lite annorlunda men..... så här gjorde jag den här gången:

stifado
Stifado- höstens första gryta!

Ingredienser
1 kg högrev (eller mer)
1½ tsk hel kryddpeppar
6 st kryddnejlikor
4 st vitlöksklyftor
3 st färska lagerblad
1 st kanelstång
1 tsk torkad oregano
1½ dl rött vin
4 msk rödvins vinäger
salt och peppar
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 dl rött vin
vatten
saften från ½ citron
ett gäng med rödlökar
färsk persilja
olivolja och kokosolja

Ansa och skär köttet i mindre bitar, lägg i en skål.

Lägg kryddpeppar och nejlikor ihop med skalade vitlöksklyftor i en mortel och stöt ihop till en röra. Häll blandningen över köttet och tillsätt rivna lagerblad, kanelstång, oregano, rött vin, vinäger, salt och peppar. Blanda runt och låt gärna stå i 2 timmar i kylen.

Skär löken i klyftor, häll oljan i en stekgryta och tillsätt löken, fräs några minuter, tillsätt köttet, tomatpurén och de krossade tomaterna, salt och peppar. Häll i ytterligare en skvätt rödvin, ca 1 dl och täck upp med vatten.

Koka upp och låt stå och småputtra i 1½ timme, ta av locket och koka utan lock så grytan tjocknar i ca 1 timme. Smaksätt med pressad citron, lite mer salt och peppar. Precis innan servering så tillsätter du hackad färsk persilja.

Servera antingen som jag gjorde med lite kokta grönsaker såsom rödbetor och broccoli eller ris.


Stifado
Stifado

Kommentarer

  1. Vad härligt med grytor. Jag gjorde en köttgryta i helgen också och längtar till höstens alla långkok. :)

    SvaraRadera
  2. Det där måste jag prova! Jag har skrivit om det här inlägget ikväll :-)

    Hälsningar Anna/Bloggnyheterna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar