Grillbricka med grillad portabello, sparris, tomater och kryddsmör

Helgen har vädermässigt varit helt fantastisk, vilken värme! Idag var vi ute med båten, det blåste visserligen rätt så mycket men det var ju soligt så det blev ändå varmt och gott. Kanske sista dagen/helgen med gott väder, snart har vi hösten här på riktigt.

Helgen började ju inte så bra. I fredags var nästan hela familjen sjuk, bara jag som höll ställningarna ;-) Men, redan igår lördag så var alla friska igen, skönt!


grillbricka
Alla ingredienser redo för grillen!

Sambon började prata om att han ville ha en "grillbricka" i lördags. Jag hängde på den idén och vi åkte och handlade lite blandat gott kött och lite grönsaker. Det blev lammytterfilé, majskycklingklubba, ryggbiff och fläskfilé. Jag gjorde olika marinader till de olika köttsorterna. Fläskfilén fick gosa in sig i olivolja, färsk salvia och vitlök. Lammet fick olivolja, färsk rosmarin och vitlök. Kycklingen rubbade jag med Santa Marias chili/lime krydda, mycket god! Ryggbiffen lät jag vara, räcker gott med salt och peppar tycker jag. Saltade och pepprade alla köttbitar innan de fick träffa grillen.


portabello
Portabello, sparris och tomater.

Till köttet blev det grillad sparris (ja, jag vet att det inte är säsong ;-)), grillad portabellosvamp och foliegrillade tomater. Till detta blev det ett gott kryddsmör som jag gjorde på smör, hackad färsk chili, pressade vitlöksklyftor, hackad persilja och havssalt. Jag la en klick smör på varje portabellosvamp innan jag la dem på grillen, de fick ligga på i ca 10 min.

Tomaterna la jag i dubbelvikt folie, ringlade över olivolja, havssalt och la i några hela vitlöksklyftor. Lägg på grillen på det svalaste stället och låt stå och puttra under tiden du grillar resten.

Servera allt tillsammans och du har dig en fin fin grillbricka! Servera ett gott glas rött vin till och lyckan är gjord :-) Ha nu en go söndagskväll så hörs vi imorgon!!



Kommentarer