torsdag 27 juni 2013

Paleobröd med dadlar och morötter


Ja, vi fortsätter väl med nyttiga bröd eller vad tycker ni? ;-) Detta är dock inget lchf bröd, i alla fall tror jag inte att dadlar är ok i lchf världen (och ju egentligen inte morötter heller) men det är i alla fall ett paleobröd. Receptet hittade jag hos Annika Sjöö som har en wellnessblogg där hon skriver om sin träning, kost (hon äter enligt paleo som är stenålderskost). Det är för övrigt efter hennes träningsdvd som jag tränar ;-) Den är jättebra och ett bra komplement till min löpning.

Receptet lyder som följer:

Ingredienser
3 ägg
200 g urkärnade dadlar
2½ dl mandelmjöl
3 små rivna morötter
3 msk smält kokosolja
2 tsk bakpulver
1 msk kanel
1 nypa havssalt

Sätt ugnen på 200 grader. Börja med att smälta oljan i en kastrull, ställ åt sidan. Använd matberedaren till att mixa ihop äggen och dadlarna. Tillsätt resterande ingredienserna tills allt har blandats ihop ordentligt

Lägg bakplåtspapper i en liten avlång brödform. Häll i smeten i ett jämnt lager. In i ugnen ca 30 min.

Detta brödet blev otroligt gott! Kanske lite mer som en kaka än som ett bröd men i alla fall mycket gott! Kommer garanteras göras igen :-)

dadel- och morotsbröd

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar