Midsommarfirande på Rörö + grillning

Ja som jag skrev i tidigare inlägg så åkte vi med båten till Rörö efter vi ätit vår midsommarlunch. Perfekt båttur, inga vågor, inte mycket andra båtar ute, perfekt ;-) När vi väl kommit fram så var vi lite tidiga, firandet hade inte börjat ännu även om hamnen var full med båtar, vi började helt enkelt på glasscafét istället ;-)


Rörö är en ö som vi i vanliga fall brukar åka ut och bada till, de har en lång fin långgrund sandstrand, perfekt för småbarn. Vi har i många år pratat om att åka ut hit till midsommarfirandet men vädret har inte varit med oss förrän nu. Firandet var helt okej, massor med folk, fin midsommarstång, dans, lotterier mm, allt som man kan förvänta sig :-)

Rasmus hävteknik kommer ifrån hans pappa ;-)

Väl hemma igen så blev det grillning. Jag hade tidigare under dagen rubbat en fläskytterfilé bit med Adams rib rubb. Den saltade och pepprade jag och kletade på lite grillolja. Gav den först lite fin färg på grillen, flyttade sedan över den till lite svalare del av grillen och körde klart den där. Lagom temp är ca 65 grader.

Till köttet blev det lite gott och blandat, grillad sparris, grillad färsk lök, god sallad med egenodlad plocksallat, spenat, ruccola och skivad färsk gul lök. Butternut squashen körde jag i aluminumfolie på grillen, fick gå lika länge som köttet, ca 30 min. Jag lade även i hela vitlöksklyftor med squashe, mm de blir ju så goda! Vilken härligt middag, allt på grillen, perfekt, smidigt och framför allt GOTT!!

Efterrätten bestod av hemmagjord vaniljglass med jordgubbar :-)

Kommentarer