Grillad bogstek med foliegrillade grönsaker och Per Morbergs röda



Puh! Vad ska man säga om detta sommarväder?? Vilken värme vi har haft, såååå skönt men det verkar som att imorgon söndag blir sista dagen med värme, i alla fall här i Göteborg men men.....den kommer väl tillbaka.

Grillmästaren i farten ;-)
Ja, grillen går varm här hos oss och det är väl så det ska vara, lättlagad mat när det är varmt :-) Vi grillade shoulder clod (bogstek) igår och gjorde grönsaker i foliepaket. Riktigt gott och enkelt, bara till att skära till dom grönsakerna man har hemma och lägga i ett foliepaket, på med kryddor, gärna färska, lite vitt vin, några klickar smör och lite pressad citron. Lägg på grillen, indirekt värme i ca 20 min, längre om du vill ha genommjuka grönsaker.

Grönsakerna innan dom läggs på grillen.


Och efteråt......
Dags för köttet.....och en sniff på vinet ;-)
God mat med gott vin!


Vi drack ett nytt gott vin också, ja i alla fall nytt för oss. Ett av vinerna ifrån Morbergs Collection, ett Cabernet sauvignon. Mycket smak av svarta vinbär, blåbär, muskot och vanilj. Lite ovanlig smak tycker jag men jättegott! Kommer nog inhandlas igen :-) Har nr 6804 på Systemet.

Så skönt att kunna sitta ute och äta!

Så här trött och mätt blev vissa av oss ;-)

Har förstås hunnit med lite trädgårdsarbete också, purjolöken har åkt ner i odlingslådan, planterat några förodlade dahlior, sått sockerärtor och suger snap. Satt ut alla mina kryddor som stått i växthuset, dom har blivit stora och fina så nu hoppas jag dom klarar sig ute också.

Nej, nu får jag väl fortsätta att kolla på Eurovisionsfinalen, inte min musiksmak men man vill ju ändå kolla in Robin, får se hur länge vi orkar kika, känner jag oss rätt så sätter vi på en film snart istället ;-)

Kommentarer

  1. Det där såg inte så dumt ut. Och visst är värmen underbar att äntligen få uppleva efter den här långa sega vintern. Jag trodde väl aldrig att den skulle komma.

    Med värmen växer ju också allt möjligt bättre, inklusive min gräsmatta, så idag blir det en insats på 2-3 timmar att klippa den. :-)

    SvaraRadera
  2. Vi har också provat hans röda vin och det föll oss väldigt mycket bättre i smaken än bubblorna hans. Visst gillade vi dom lite, dom också, men vinet var bra mycket bättre:)
    Härliga sommarbilder, tänk snart är den verkligen här på riktigt!

    SvaraRadera
  3. Gud så gott! Å vad smart att lägga grönsaker i såndär folielåda och ställa på grillen! Det ska jag prova!

    Kram C

    SvaraRadera

Skicka en kommentar