Ugnslax i sås smaksatt med kräm av soltorkade tomater


Enkel matlagning men otroligt smakrikt och gott! Ja, det var gårdagens middag hemma hos oss. Lax i alla dess former är en stor favorit hos mig men att göra den i ugnen är nog godast. Man behöver ju inte ha en sås över som jag har i detta fallet utan går bra med bara kryddor och kanske en dippsås vid sidan om. Den här kryddade jag iallafall med en kräm på soltorkade tomater från Zeta, tycker den är så himla god!!

Ingredienser laxen
laxfiléer
salt och peppar
någon sorts fiskkrydda (kan givetvis uteslutas)
2 dl creme fraiche
1½ dl grädde
1 msk soltorkade tomater creme
ca 2 dl riven parmesanost
1 msk torkad basilika

Smöra en ugnsform och lägg i laxfiléerna på rad. Salta och pepprar och krydda gärna med med en fiskkrydda. Jag använde mig av "Karibiens skatter" från Herbaria.


Blanda ihop övriga ingredienser i en skål. Har du inte krämen på soltorkade tomater så går det givetvis bra med vanliga soltorkade tomater men den här krämen är riktigt god och smakrik, man behöver inte så mycket.

Häll blandningen över laxen. In i ugnen på 200 grader i ca 20 min.


Ingredienser ugnsrostade grönsaker
röd paprika
squash
morot
blomkål
olivolja
salt och peppar
herbes de provence
2 st vitlöksklyftor

Skär alla grönsaker i mindre bitar. Häll över rikligt med olivolja, pressa över två vitlöksklyftor och krydda. Blanda om väl! Grönsakerna behöver stå i ugnen i ca 35 minuter så jag började med dessa, ställde in dom i 225 grader i ca 15 min, sedan sänkte jag till 200 grader och ställde in laxen.


Kommentarer

  1. Men visst är det smidigt när man lagar till laxen på detta viset, och så framför allt är det ju gott!

    SvaraRadera
  2. Grönsakerna ser super ut, och får jag torsk istället för lax så blir den kanon också. Mm!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar