Tomatfröerna äntligen i jorden och en check i växthuset


I söndags så fick jag äntligen sått mina tomatfröer. Brukar faktiskt vara tidigare med dom men denna gången bestämde jag mig för att vänta tills vi kommit hem ifrån Kanarieöarna. Det blev 9 olika sorter, de flesta gamla godingar som jag redan testat.

  • Golden boy
  • Piccolo dattero ibrido
  • Ildi
  • Gardeners delight
  • Venus
  • Costoluto fiorentino
  • Principe Borghese
  • San Marzano 2
  • Marglobe

Har ni andra börjat så ännu? Har faktiskt också sått några fröer jag snodde med mig ifrån Kanarieöarna. Fråga mig inte vad det är för träd, jo, jag vet ju hur dom ser ut men har ingen aning om vad dom heter. Det ena trädet har enormt stora fröbaljor, ca 20 cm långa, hårda som trä. Trädet växer som ett paraply. Har en bild på ett sådant trä men tyvärr inte med många blad på, se nedan.


Fröbaljan!

Dessa fina fröer fann inne i baljan (som vi fick bända upp!!)

Tog även en titt i mitt växthus idag. Har vattnat sporadiskt under vintern men tyvärr har inte det hjälpt för mitt olivträd som har tappat massor med blad. Men......det är inget att oroa sig för, det har hänt förut och dom kommer tillbaka :-) Lagerbladet ser jättebra ut, som alltid. Citronplantan däremot....ja, citronerna sitter kvar men den är full av bladlöss och ser lite allmänt trist ut, ja, den tar sig nog också så småningom ;-)




Även om inte detta är en modeblogg så kan det väl ibland vara kul att visa lite kläder och dylikt tänkte jag så här kommer en bild på en läcker tröja jag fick hem idag, älskar döskallar, hårdrockare som jag är!!! ;-)


Nej, nu säger en trött bloggerska god natt!



Kommentarer

  1. Hej,

    Jag bloggar också om mina odlingar, kul att titta runt på andra som också gör det :)

    SvaraRadera
  2. fröerna fr Kanarieöarna är från ett
    träd som heter Flamboyant /delonix
    regia. Jag söker tips på hur man sår och sköter dom. Meddela gärna i
    din blogg.
    Tack för en bra blogg!
    Inez

    SvaraRadera

Skicka en kommentar