Försäljning av ekologiskt ökar och fusk på våra restauranger!

För det första: FREDAG!!!! Härligt eller??!! När man jobbar så ser man så fruktansvärt mycket fram emot fredagarna, inte alls samma sak när man är hemma och är föräldraledig, då går alla dagarna in i varandra på något sätt. Hade två trötta barn imorse som gick upp samtidigt som mig, dvs vid 6-tiden! Varför vaknar dom så tidigt om dom är trötta kan man ju fråga sig??

Trötta och nyvakna barn!

Tillbaka till det jag tänkte berätta om ni inte sett det tidigare. Enligt "Äkta vara" så ökar försäljningen av ekologiska varor för sjätte året i rad. Bra tycker jag!! Jag tycker själv givetvis att kan man köpa en ekologisk vara, dvs om den inte är alldeles för dyr osv så ska man ju välja det. Störst var iallafall ökningen i restaurang- och storköksbranschen vilket ju också är bra.

När jag sedan läser vidare på GP´s hemsida så läser jag om "Hemlige kocken" som har smugit runt på våra restauranger i landet och inspekterat. Han har hittat diverse otrevligheter såsom vattensprutade kycklingar, mycket halvfabrikat och e-nummer i långa banor. Han har besökt allt från gatukök till lyxkrogar och det verkar inte vara någon större skillnad på fusket. Mats-Erik säger: "det är mer som fejkas och mindre som lagas på plats än vad jag trodde. Jag har inte hört till de allra mest naiva konsumenterna men jag är ändå förvånad över hur enormt mycket halvfabrikat som används". Han skriver förstås om allt han kommit fram till i en kommande bok som heter "Saltad nota" som kommer ut i augusti. Jag undrar om han tänker namnge några restauranger???

Usch, vad tråkigt tycker jag. Där går man ut på stan och tror att man får det allra bästa men tji får man. Nej, det stämmer nog som min sambo brukar säga: bäst och godast mat får man hemma :-)



Kommentarer