Tomat- och pestobakad lax med ugnsrostade grönsaker


Jag älskar verkligen lax! Kan nog äta lax varje dag tror jag......kanske... ;-) Viktigt dock att inte laxen blir torr, då är det liksom kört. Nä, ska du göra laxfiléer i ugnen så kör dom på 200 grader i ca 20 min, inte mer, iallafall så blir dom perfekta i min ugn då :-)

Laxen smaksatte jag denna gången med philadelphiaost smaksatt med tomat och pesto, den är så himla god + att jag rev ner två olika ostar i krämen. Till laxen blev det förutom en grönsallad med fetaost, ugnsrostad pumpa och squash.

Ingredienser lax 4 port
4 st laxfiléer
½ pkt philadelphiaost tomat och pesto
½ dl riven parmesanost
½ dl riven peccorino ost
salt och peppar

Blanda ihop de rivna ostarna med ostkrämen. Salta och peppra laxbitarna och lägg i en ugnsform, kleta krämen över laxen. In i ugnen på 200 grader ca 20 min.

Ugnsrostade grönsaker
½ butternut squash
några kokpotatisar
½ stor squash
olivolja
2 st vitlöksklyftor
timjan
salt och peppar

Skär ner grönsakerna i  mindre bitar. Pressa över vitlöken och ringla över lite olivolja, salta och peppra och smaksätt med timjan. In i ugnen på 200 grader ca 35 minuter (börja alltså med grönsakerna innan laxen).

Servera det hela med en grönsallad med lite fetaost, oliver, gurka och rödlök. Dressing gjord på olivolja, citronsaft, salt och peppar, örtagårdskrydda.


P.S Lämna gärna kommentarer till mina inlägg, alltid kul att få respons!!

Kommentarer

  1. Hej,

    Besökstoppen är en helt ny bloggtopplista som har fiffiga funktioner som att kunna knyta etiketter till sitt konto och en sökfunktion på sidan. Detta för att bloggläsare ska kunna hitta nya bloggar på ett enkelt sätt. Hela idén med Besökstoppen är att sidan riktar sig främst till bloggläsare och inte bara bloggare, som andra topplistor riktar sig till.

    Medlemmar får en lättillgänglig och snyggt presenterad statistik och självklart kommer det generera mer besök till er blogg eftersom fler kommer att uppmärksamma den via Besökstoppen. Medlemskap är så klart gratis.

    Mvh
    Besökstoppen

    SvaraRadera
  2. Mmmm, låter fantastiskt! Det får jag nog provlaga i helgen :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar