måndag 19 november 2012

Pastasås med kalvrygg och salsiccia


Kalv är inget vi äter här hemma speciellt ofta, typ inte alls men häromdagen när sambon var i affären så hittade han kalvrygg med röd prislapp (kort datum) och köpte med sig hem. Vad ska jag göra med detta nu då tänkte jag?? Hade lite go salsiccia i kylen som jag tänkt att göra en pastasås med så kalvryggen fick helt enkelt följa med i såsen! Det blev riktigt gott kan jag säga, kalven blev riktigt mör och smakade mycket gott! Så här gjorde jag:

Ingredienser
ca 400 g kalvrygg
3 st salsicciakorvar
1 st gul lök
några soltorkade tomater
½ st squash
1 st röd paprika
2 st vitlöksklyftor
3 dl grädde
2 dl vitt vin (eller matlagningsvin)
2 msk köttfond
salt och peppar
olja och smör att steka i

pasta
parmesanost

Börja med att dela upp köttet i mindre bitar. Hacka den gula löken och bryn i olja och smör i en stekpanna tillsammans med squash och paprika i mindre bitar. Tillsätt köttet och låt få färg. Salta och peppra och pressa över vitlöksklyftorna. Häll över vinet, grädden och fonden och låt puttra i ca 20-30 min.

Det sista man gör är att dra korven ur skinnet och skära i mindre bitar, tillsätt till såsen och låt bli varmt. Servera med nykokt pasta och riv gärna parmesanost över.


1 kommentar :

  1. Men visst är väl kalv gott! Rätten ser jättegod ut. Älskar salsicciakorv också...-)

    SvaraRadera