Ja då har man testat Kesoplättar oxå :-)


Jag surfade runt på nätet häromdagen för att leta lite hälsosamma frukostalternativ. Jag brukar för det mesta göra en smoothie till frukost bestående av yoghurt, en skvätt juice, frysta bär, kanske någon färsk frukt och en banan. Jättegott men jag vill ha lite variation. Hos Åse som har bloggen 56 kilo, ett gott liv så hittade jag massor med frukostförslag bland annat dessa kesoplättar. Tydligen så är dessa plättar väldigt populära bland LCHF anhängarna så jag var ju förstås tvungen att testa ;-)
 
Jag valde att göra en "varm macka" av det hela, dvs jag la ost, skinka och tomat emellan plättarna.

Ingredienser till 3 plättar
1 ägg
125 g keso
0,75 msk fibershusk
en nypa salt
smör eller kokosfett till stekningen

Mixa ihop ägget med keson, fiberhusken och saltet. Smält fettet i en stekpanna och klicka ut smeten till tre plättar. Stek på medelvärme ca 4 min på varje sida, plättarna ska få fin färg. Vänd några gånger. Ska du göra som jag och lägga pålägg emellan så lägger du ost, skinka och tomat på två av plättarna när dom ligger kvar i pannan, låt ligga kvar en stund så osten smälter, jag kletade också på lite dijonsenap. Lägg upp allt på en tallrik, toppa med den "tomma" plätten.


Hur smakade det då? Själva plättarna smakade precis som sina ingredienser dvs ägg och keso, så gillar man ägg och keso så blir dom ju goda. Skulle nog inte vilja äta dom som dom är utan jag vill ha något till, tex mitt pålägg, går ju förstås att variera i det oändliga, lite bär och grädde. För mig blir det nog lite brieost till imorgon!

Lille Rasmus fick inga plättar till frukost utan han får sin gröt som han verkligen älskar. Han är ju såpass liten så han kan inte äta själv men när gröten tar slut brukar jag ge honom skeden och den åker ju förstås rätt in i munnen och han blir jätteglad och sysselsätter sig en stund medans jag plockar bort frukosten :-)

Kommentarer

  1. Kesoplättar kan vara riktigt gott! Brukar äta dessa med bär och något gräddigt :)

    SvaraRadera
  2. Inte testat men låter gott. Är det därför keson tar slut hos arla?!:)

    Det där med skeden håller jag med om. Eller brödbitar eller fruktbitar. Så jag kan läsa tidningen någorlunda och dricka kaffe. Funkar nästan varje dag!!:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar