Fläskfilégryta med kantareller och soltorkad tomat


Idag har vi varit iväg till leksaksaffären för att köpa hela tre stycken presenter. Isabella ska på två olika kalas i helgen som kommer och nästa helg är det ytterligare ett kalas. Pust! Inte lätt att köpa presenter till andras barn tycker jag. Man får helt enkelt gå efter vad ens eget barn tycker om. Som tur var så var Isabella med mig och handlade så hon fick bestämma ;-) Fick också handlat mat, köpte på mig en hel del produkter som passar bra när man vill dra ner på kolhydraterna vilket jag har börjat göra. Det åkte ner diverse godsaker som goda ostar, keso, makrill i tomatsås, kokosfett, sötpotatis, broccoli, blomkål mm mm. Gjorde ett gott mos av broccolin idag som jag återkommer till senare.

Nu till maten jag gjorde häromdagen, en fläskfilégryta med kantareller och soltorkade tomater. Grytan blev riktigt smakrik och krämig!

Ingredienser
2 st fläskfiléer
3 st salladslökar
ca 5 st soltorkade tomater
ett gäng med kantareller
2 msk tomatpuré
3 dl köttfond (jag använde egengjord)
3 dl matlagningsgrädde
1 pkt creme fraiche
1 st vitlöksklyfta
smör att steka i
salt och peppar

Stek kantarellerna i en separat stekpanna. Putsa och skiva fläskfilén. Bryn i smör i en stekpanna så den får fin färg, salta och peppra. Lägg åt sidan.

Skiva salladslökarna och dom soltorkade tomaterna och stek i stekpannan.

Tillsätt tomatpuré, fonden, grädde, creme fraiche. Pressa i vitlöksklyftan. Lägg tillbaka köttet och låt småputtra i ca 10 min.

Servera med ris och en sallad.


Kommentarer