Pressgurka


Jag odlar en gurksort som jag inte odlat förut, den ser inte ut som vanliga slanggurkor utan den är tjockare och lite "taggig". Ser mer ut som en västeråsgurka faktiskt.Sorten heter Marketmore 76. Den är inte lika god att bara äta rakt upp och ner som den är i tex en sallad så därför testade jag att göra pressgurka på den och det blev supergott! Pressgurka är ju himla enkelt, så här gör man:

Ingredienser
en stor gurka
2 krm salt
1 dl vatten
2 msk socker
2 msk ättika 12%
hackad persilja 

Jag började med att skala gurkan, sedan skivade jag den tunt med en osthyvel. Lägg i en skål och varva med saltet. Lägg en tallrik över och ställ en tyngd på, tex en mortel. Låt stå i 30  min.

Blanda ihop vatten, socker, ättika och lite hackad persilja. Häll över gurkan och blanda runt. Klar att servera!


Kommentarer

  1. Å så gott =0)
    Hade hoppats på egen gurka i år men under min frånvaro i sommar gick "någon" hårt åt gurkplantorna (och all tagetes !! men de var nog mätta sen för salladen och squachen fick vara i fred) så det hiner nog inte bli något med det =0(

    Kul med en "ny" blogg med lite roliga recept och trädgård =0) Lägger till dig i min länklista!
    Ha det gott!
    Linda

    SvaraRadera
  2. Pressgurka är ju både gott och enkelt ja!

    SvaraRadera
  3. Älskar pressgurka! Brukar mamma göra. Får nog gå på jakt efter västeråsgurkor!:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar