Leila´s mixed fruit cobbler


Alla dessa bär som finns i vår trädgård nu, det är ju sååå gott! Jag brukar använda dom i min morgonshake men jag stoppar dom förstås också rakt i munnen ;-) Men...man ska ju förstås passa på att baka med dom nu också när dom finns färska. Jag gjorde en cobbler häromdagen efter recept ifrån Leila. En cobbler är en amerikansk fruktpaj. Man blandar olika färska bär och täcker dom med ett tjockt lager av smet som blir krispig och god i ugnen.

Ingredienser till en form/6 personer
100 g smör
2 1/4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
skalet från en citron
1 nypa salt
½ dl socker
3/4 dl kaffegrädde
1 dl kokosflingor

Fyllning
1 liter blandade bär, jag använde blåbär, hallon, röda och svarta vinbär och smultron
1 dl råsocker
50 g mandelspån

Sätt ugnen på 180 grader.

Tärna smöret i småbitar och nyp ihop med allt utom grädden och kokosflingorna. Tillsätt sedan grädden och kokosflingorna och rör om.

Blanda bären med råsocker. Varva sedan bären med smeten i en ugnsfast form (ca 20x15 cm). Strö över mandelspånen.

Grädda den gyllene i mitten av ugnen i ca 25 min.

Den här blev riktigt god, syrligt och sött på samma gång!


 


Kommentarer

  1. Ja visst är det gott med paj!! Det är ju väldigt tillfredsställande att kunna ta till vara på det som trädgård och natur har att erbjuda!
    Ha det gott /emma

    SvaraRadera
  2. Underbart med så mycket bär i trädgården!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar