Nu är snart rötmånaden här!


Ja, nu är snart rötmånaden här! Tydligen så infaller rötmånaden när solen står i lejonets tecken vilket den gör den 23 juli och håller sig ända till slutet av augusti. Anledningen till varför maten så lätt förstörs är att det är en varm och fuktig period......kanske inte denna sommaren eller? ;-)

Jag och mitt lilla kylskåp var faktiskt med i Expressen/GT häromdagen, både i tidningen och på webben där jag blev intervjuad om just  rötmånaden :-) Fotografen som var här tog lite olika bilder på både mig och barnen men tydligen så var det mitt nystädade kylskåp som var bäst eftersom bara den bilden kom med ;-)

Hur gör ni andra, tänker ni något särskilt på mathygienen under rötmånaden?? Precis som det står i artikeln så märker jag mest av rötmånaden genom att dom ettriga "bananflugorna" kommer och sätter sig på mina tomater. Ett bra tips mot just bananflugor kommer här: blanda i en liten skål 1 dl vatten, 1 dl ättika, några droppar diskmedel och 1 msk honung. Flugorna dras till skålen och drunknar!

Kommentarer

  1. Ständigt kylsväska med och har jag inte kylklabbar så köper jag något djupfryst.
    Denna tiden är den som man gärna åker runt och kan hitta intressanta gårdsbutiker och annat gott när man gör utflykter
    Allt åker in tidigt i kylen ibland använder jag frysen för nedkylning.
    Är också född i lejonets tecken :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar