Yoghurtbröd med tre sorters mjöl

Jag gjorde en variant på mitt vanliga filmjölksbröd häromdagen då jag istället för att bara använda grahamsmjöl använde dinkel och rågsikt också, oj så gott det blev, precis i min smak med massor av nötter och fröer. Detta bröd är ju gjort på bikarbonat istället för jäst så det behöver inte jäsa men det tar däremot en timme i ugnen men det är det värt, testa om du inte gjort det!!

Till två bröd behövs:
2 dl grahamsmjöl
5 dl dinkelmjöl
3 dl rågsikt
½ dl rågkross
½ dl linfrön
½ dl solrosfrön
½ dl pumpafrön
½ dl hackad mandel
½ dl hackade valnötter
½ dl hackade hasselnötter
4 tsk bikarbonat
1½ tsk havssalt
1 l yoghurt (eller filmjölk)
4 msk mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj två st brödformar och strö i lite grahamsmjöl. Hacka alla nötter. Blanda alla ingredienserna utan pumpafröna i en skål. Häll smeten i formarna och strö över pumpafröna. Grädda längst ner i ugnen i ca 1 timme.

Kommentarer

  1. Oj, vad du räddar min matplanering ofta! Nu kände jag för att baka något med mycket frön och så hittar jag det här receptet. Och i mellandagarna hittade jag ditt (Tinas) recept på pulled pork som jag bjöd på till allas förtjusning. Alltid lika kul att gå in på din blogg. Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad glad jag blir, alltid kul att hjälpa till ;-)

      Radera

Skicka en kommentar