Buffébröd med tapenade

Härligt bröd med smak av oliver.
Vi har ju som jag berättat tidigare haft kalas i helgen för våran dotter som fyllde 6 år. På vuxenkalaset så valde jag buffé och jag hittade en hel del goa recept i receptfoldern "Mat för minglare" ifrån Zeta, bland annat det här härliga och väldigt enkla brödet. Det är väldigt gott att ha i dinkelmjöl i bröd och i det här brödet är det dessutom tapenade i som ger en jättegod smak!

Ingredienser för ca 20 bitar
1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
1 burk tapenade av oliver
5 dl dinkelmjöl
ca 8-9 dl vetemjöl
1 tsk salt

Har du en assistent så använder du  med fördel den annars blir det till att använda handkraften :-) Rör ut jästen i vattnet, blanda i salt, tapenade och de båda mjölsorterna. Jag använder min assistent och brukar hälla i lite i taget. Degen ska bli smidig men vara rätt så kladdig och lös. Låt jäsa under bakduk i en timma.

Häll ut degen i en smord långpanna, grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Stjälp sedan upp brödet direkt på ett galler och låt svalna, bryt eller skär brödet i bitar.

Kommentarer