Parma- och örtinbakad fläskfilé

Fläskfilé är jättegott tycker vi här hemma men det kan lätt bli lite tråkigt med bara en bit fläskfilé rakt upp och ner på grillen så därför beslutade jag mig för att fylla den innan jag la den på grillen. Jag fyllde den med parmaskinka, örter och vitlök vilket blev jättegott! Till köttet blev det dillslungad färskpotatis (inte min egen ännu tyvärr) och lite grillade grönsaker.

Ingredienser
1 st fläskfilé
ca 4 st parmaskinkor eller prosciotto
lite blandade örter typ basilika, timjan, rosmarin och salvia
2 st vitlöksklyftor
olivolja
salt och peppar

Mmm, bara goda ingredienser!

Börja med att putsa filén och snitta sedan upp den längs med långsidan så den går att veckla ut. Lägg sedan ut skinkan så det täcker köttet. Hacka alla örter ihop med vitlöken och strö över skinkan. Ringla över olivolja, salta och peppra. Rulla ihop köttet igen precis som man gör en rulltårta. Bind ihop med steksnöre.
Klart för grillen!

Bryn den på grillen så den får fin färg. Fortsätt sedan att grilla på indirekt grillning till den uppnått ca 56-58 grader. Skiva upp och servera med tillbehören!


Kommentarer

  1. Låter jättegott och har hamnat i receptbanken.

    SvaraRadera
  2. Ser supersmarrigt ut =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling, perfekt för dig som har barn =)

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ser ut! Vi har av någon anledning knappt hunnit med att grilla i år, mpste bli ändring på den saken.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar