Senapskyckling med snabb potatisgratäng

Jag hittar mycket av min inspiration när det gäller matlagningen ifrån Jamie Oliver. Han gör precis sådan mat som jag älskar, mycket medelhavsmat. Ni har säkert sett hans program där han lagar en komplett middag på 30 minuter. Allt ser ju så himla enkelt ut när han lagar mat och givetvis så går det fort. Det gick inte lika fort när jag skulle laga en av hans rätter ifrån boken kan jag berätta :-) Jag valde att laga hans senapskyckling med snabb potatisgratäng. Jag gjorde varken efterrätten eller salladen till men det tog mig ändå 45 min att tillaga maten...... Ja, ja, gott blev det iallafall och givetvis kommer det gå snabbare att laga den nästa gång när jag vet hur man gör! Receptet kommer här!

Ingredienser potatisgratäng
1 rödlök
1 kg mjölig potatis
1 muskotnöt
2 vitlöksklyftor
2 1/4 dl matlagningsgrädde
4 sardeller i olja
parmesanost
2 lagerblad
en liten knippa färsk timjan
2 dl kokande vatten
olivolja

Sätt ugnen på 225 grader. Tvätta potatisarna men behåll skalet. Skiva potatisen ihop med rödlöken i matberedaren, tunna skivor. Häll över i en stor långpanna, salta och peppra. Riv över 1/4 av muskotnöten, pressa i vitlöken och häll i grädden. Dela sönder sardellerna och lägg dom över potatisen, dra bladen av timjankvistarna och tillsätt lagerbladen. Finriv en näve parmesanost över och häll över en skvätt olivolja. Blanda snabbt ihop allting och ställ på spisen, medelvärme. Häll över 2 dl kokande vatten, täck över med folie och lämna på plattan en stund.

Skaka om potatisenformen efter några minuter. Ta bort folien och finriv ytterligare ett lager med parmesanost, lägg över några timjankvistar och ställ på översta falsen i ugnen och grädda i ca 15 minuter eller tills den fått vacker färg och bubblar.

Ingredienser senapskyckling
några kvistar färsk rosmarin
kycklingbröst för 4 pers
4 teskedar Colman´s senapspulver
1 stor purjolök
4 vitlöksklyftor
vitt vin
3/4 dl grädde
1 rågad tesked grovkorning senap
salt och peppar
olivolja

Finhacka rosmarinbladen och strö över kycklingbrösten. Strö över 1 tesked senapspulver över var och en av filéerna, salta och peppra och ringla över lite olivolja. Häll en skvätt olivolja i stekpannan. Gnid in kryddorna ordentligt i kycklingen och lägg ner dom i pannan. Stek till den är genomstekt, ca 18 min beroende på tjocklek.

Ansa och skiva purjolöken tunt och lägg vid sidan om kycklingen i stekpannan (efter kycklingen stekt några minuter). Pressa ner vitlöksklyftorna, rör om lite och tillsätt en skvätt vitt vin. När kycklingen sedan är genomstekt så häller du ner grädden och rör runt. Skär sedan upp kycklingen i skivor, servera med såsen som blivit i stekpannan och potatisgratängen.

Kommentarer