LCHF......nja....ibland kanske :-)


Jag köpte en ny kokbok häromdagen, det var Ulrika Davidssons LCHF kokbok "LCHF på mitt sätt". Köpte den mest för att få lite inspiration men också för att jag känner att jag behöver dra ner på kolhydraterna litegrann nu efter min graviditet. Efter att ha läst förorden i boken, där det står beskrivet hur det funkar med proteiner, fett och kolhydrater och vad man får äta och inte enligt LCHF så inser jag nog att den inte är för mig, iallafall inte hela tiden. Att inte få äta rotfrukter, potatis, bär, bönor och bröd gör att jag genast känner STOPP! Visst skulle det väl gå att klara sig utan pasta, ris osv men de övriga sakerna jag räknade upp......nej, där går gränsen, jag tycker det är alldeles för gott med detta ;-) För övrigt så tyckte jag det var jättegoda och inspirerande recept i kokboken. Mycket avocado, olivolja, smör, fet fisk, ägg, kyckling osv, saker jag faktiskt redan äter mycket utav.

Jag tror jag kör lite mer GI istället vilket jag ju faktiskt gör nästan hela tiden men jag ska tänka ännu mera på att inte äta för mycket kolhydrater, jag behöver ju tex inte äta kolhydrater till både lunch och middag. Och till frukosten kör jag smoothie eller ägg istället för mackor. Bröd förresten, visst har väl surdegsbröd lägre GI än vanligt bröd?? Jag kan inte klara mig utan mitt goda surdegsbröd!! Ja, jag kör på på mitt eget vis tror jag så får vi se om jag får något resultat, wish me luck! :-)

Kommentarer

  1. Ett liv utan hemlagat potatismos - NEJ ALDRIG! Det får bli ut i joggingspåret istället för min del...

    SvaraRadera
  2. Jag började med LCHF för dryt ett år sedan, men gick inte ner i vikt. Fick troligen i mig för mycket fett. Däremot mådde jag finfint i kroppen. Inga jobbiga hungerkänslor, blodsockertopar eller dippar och ett större "lugn". Men jag gick också över till GI för att jag ville äta mer rotsaker (och mindre fett). Nu håller jag ner på riktigt dåliga kolhydrater, men håller på och ska lätta upp det hela lite.

    Jag klarar mig också utan ris och pasta, men kan nog vid få tillfällen unna mig lite av fullkornsvarianten. Bröd är däremot svårast att avstå från. Men det finns ju jättegott GI-bröd med mycket frön, kärnor och nötter i, så man kan baka själv.

    Potatis ligger jag lågt med, men färskpotatisen till sommaren fungerar ju bra.

    Titta lite på glykemisk belastning också (gb). Man lurar sig lite på bara glykemiskt index och det öppnar sig fler möjligheter när man tittar på gb:t också.

    Ulrika Davidsson är inblandad i flera kokböcker som har GI-tema. Ofta väldigt goda recept. :-)

    SvaraRadera
  3. För mycket fett har jag aldrig varit med om, därmot brukar för lite fett och/eller för mycket kolhydrater vara den vanligaste orsaken till utebliven viktnedgång. Men det är också viktigt att använda måttbandet med LCHF eftersom det också så gott som alltid brukar ske en omfördelning mellan kroppens muskelmassa och fettmassa, alltså mera muskler och mindre fett. Vågen KAN inte mäta denna skilland och då är det lätt hänt att tro att det inte fungerade, trots att det kanske fungerade hur bra som helst. Ett ytterligare bra sätt att mäta, som är ännu bättre än måttband och våg, är hur kläderna sitter och hur mycket man orkar i joggingspåret och på gymet.

    Det går ju för övrigt också att lägga in "fuskdagar" någon gång i månaden även med LCHF, särskilt när man nått sina mål när det gäller mått och vikt. Tåligheten mot kolhydrater, alltså hur mycket insulin kroppen skickar ut, blir ju också större ju mindre övervikten är, liksom av träning.

    För min egen del händer det dock väldigt sällan att jag fuskar, eftersom jag nästan aldrig blir sugen. Framförallt, mår jag så mycket bättre av att låta bli. Hur dåligt, beror så klart på vad, men det som jag mår sämst av, är bröd. Surdegsbröd är dock minst dåligt eftersom syrningen bryter ned mycket av frögifterna, som för övrigt finns i alla frön. Men vi alla fungerar så klart inte lika. Jag äter som exempel också en del rotsaker, men för vissa stannar förbränningen upp på en gång.

    http://www.fettdieten.se

    SvaraRadera
  4. Då hjärnan till stor del använder kolhydrater så kan man faktiskt bli lite trög i skallen av LCHF. Slank men lite trög? Nej tack.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar