Andra middagen med "Så gott som klart" - Rimmad torsk med dragonsenapssås

Ja, igår var det så dags att laga till middag nr 2 ifrån "Så gott som klart". Den här gången var det fisk som skulle tillagas. Än en gång så får jag säga att råvarorna såg väldigt fräscha och goda ut, torsken, som ni ser nedan, såg perfekt ut. Det som jag skulle göra var att värma den färdiga dragonsenapssåsen i en kastrull, hälla den över fisken och in i ugnen, till detta skulle det kokas vildris och servera det hela med syrade rödbetor och äpple.
Prydligt uppmärkta burkar ;-)

Rimmad torsk med dragonsenapssås, syrade rödbetor och äpple samt vildris

Innehåll:
Färsk rimmad torsk: styckad och benfri.
Dragonsenapssås: fiskfond, lök, vitt vin, dragon, grädde, mjölk, senap, vinäger, maizena.
Rödbetor: rödbetor, äpple, schalottenlök, vinäger, socker, kryddor.
Fina fräscha torskfiléer.

Jag började med att sätta ugnen på 150 grader. Mätte upp riset, vattnet och salt och satte på kastrullen. Riset skulle koka ca 20 min tills vattnet absorberats.

Sedan skulle dragonsenapssåsen värmas för att sedan hällas över torsken. In med torsken i ugnen i ca 15 min.
Torsken är färdig.

De syrade rödbetorna och äpplena la jag i en skål och värmde i micron. Sedan serverades alltihopa tillsammans.

Det var faktiskt första gången jag åt vildris och utan sås på så var det ju ingen smakupplevelse direkt och riskornen är ju lite hårdare än basmatiriset som jag är van vid. Torsken däremot var lika god som jag förväntat mig. Dragonsenapssåsen var god och passade bra ihop med torsken. Jag som älskar rödbetor och dessutom odlar mina egna tyckte inte att syrade rödbetor var speciellt gott, jag föredrar dom bara kokta och med en klick smör. Sammantaget var det en okej middag, fast jag tyckte gårdagens kalvbiffar var mycket godare ;-)

Klart att ätas!

Slutsats: samma sak här som med gårdagens middag, det tog längre tid än 15 min men precis som Helena Hamberger själv kommentar i mitt förra inlägg så är det deras ambition att det ska ta högst 15 min att tillaga maten men att man ibland får räkna med längre tid tex när maten ska in i ugnen. För övrigt fräscha råvaror och lättlagat.

Kommentarer