Torkade tomater

Ska man ge sig på att torka sina egna tomater, då får man vara beredd på att det tar lite tid. Uppemot 6-7 timmar behöver dom på sig i ugnen för att bli torra, och då är dom ändå inte helt torra. Jag tog lite blandade tomater, delade dom på mitten och la dom med skinnsidan nedåt på en ugnsplåt. Lite salt över för att lättare dra ut vattnet, sedan in i ugnen på varmluft 100 grader. Jag fick sedan köra ca 6 timmar, kunde väntat längre men jag tycker dom är rätt så goda när det är lite "seghet" kvar i dom.

Jag valde sedan att lägga dom i en glasburk tillsammans med några vitlöksklyftor och olivolja. Gott till det mesta där du i vanliga fall använder soltorkade tomater köpta på burk.
Ugnstorkade tomarer, några vitlöksklyftor och olivolja.

Kommentarer

  1. oij vad du stått i :)
    smakar säkert bättre än industriellt tillverkade soltorkade tomater!

    SvaraRadera
  2. Så enkelt ändå även om det tar sin lilla tid. Jag torkade svamp på samma sätt för första gången i år. Gick betydligt fortare än att torka på vanligt vis.

    SvaraRadera
  3. Åh vilken härlig sida du har! Åh massor av bra tips! Jag har förut gjort syltade tomater av mina tomater men måste ju testa att göra dem torkade!

    SvaraRadera
  4. För en stackare utom varmluftsugn, funkar det och torka ändå tro?! Sambons körsbärstomater lämnar frukt så man inte hinner äta upp dem, så att torka dem hade ju varit ett fint sätt och bevara dem till hösten/vintern!!

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde nyligen samma sak, fast bara med småtomater (ska nog se till att blogga om det) och då räckte det med 3 timmar. Fick öppna luckan ett par gånger och vädra ut fukten också. Men visst är det gott!

    SvaraRadera
  6. Henrik, jag vet faktiskt inte om det funkar, har bara lärt mig att man ska använda varmluften....men testa, det borde ju funka tycker man ju...

    SvaraRadera
  7. Martina, tyvärr har man inte den lyxen i en hyresrätt. Får se om kan hitta på någon lösning, eller så får man helt enkelt prova och se om det går!

    SvaraRadera
  8. åh, det ser helt fantastiskt ut, jag ÄLSKAR torkade tomater! Har dock aldrig provat att göra dem själv, borde kanske ge det en chans? =)

    Mysig blogg du har!

    SvaraRadera
  9. Gud, vilken lyx. Tycker det är gott att halv-torka tomater och äta i sallader mm. Dina tomater ser ju helt ljuvliga ut! Sååå gott!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar