Rödbets- morots- och potatischips

Grillchips är min personliga favorit men för något år sedan så började jag upptäcka att det faktiskt är väldigt gott att använda andra rotfrukter till chips, tex rödbetor och morötter. Efter att ha plockat väldigt stora rödbetor på självplocket här i närheten så bestämde jag mig i lördags för att testa att göra mina egna chips. Jag skivade både rödbetor, morötter och några potatisar tunt på osthyveln och friterade dom sedan för att slutligen torka dom i ugnen.

Börja med att skiva grönsakerna tunt. Värm upp olja, tex rapsolja i en kastrull, ca 4 cm. Lägg i en termometer så du kan se när oljan blir ca 170 grader. Lägg i lite av grönsakerna i taget och fritera ca 4 min tills dom börjar se lite bubbliga ut och viker sig. Ta upp med en hålslev och lägg för avrinning på hushållspapper, krydda med havssalt. När allt är friterat, lägg över på en ugnsplåt och kör in i ugnen på ca 100 grader i ca 40 min. Nu är dom färdiga att avnjutas.

Resultatet blev oväntat bra. Potatisarna blev dock sämst eftersom jag tog upp dom alldeles för tidigt ifrån oljan. Rödbetorna och morötterna blev jättegoda och krispiga.

Kommentarer

  1. Potatis har vi provat med för länge sedan och minns att vi tyckte det var riktigt gott. Kul att prova med andra sorter också!

    SvaraRadera
  2. Visst är rödbetorna stora överhuvudtaget i år? Jga tycker de växer och växer. Snart dags att ta hand om dem innan de blir alldeles förväxta. :-)

    SvaraRadera
  3. Näe, nu får du ge dig vad gott! Hemgjorda rotfruktschips är ju såå gott. Kräver lite mer salt än potatischips tycker jag eftersom de är lite sötare i smaken.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar