Picknickbröd med salami, tomater och oliver

Dom här fyllda bröden är perfekta till picknick eller varför inte till en enkel soppa. Receptet kommer ifrån Leila men min fyllning är lite annorlunda. Jag valde mina egenodlade körsbärstomater, mozzarella, oliver och salami.

Ingredienser
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten2 msk olivolja
1 msk honung
1 msk flingsalt
2 msk hackad rosmarin
2.5 dl durumvetemjöl
4 dl vetemjöl special

Fyllning
mozzarella
körsbärstomater
oliver
salami
2 msk hackad rosmarin

Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, olivolja, honung, flingsalt och finhackad rosmarin.
Blanda i durumvetemjöl och sedan vetemjöl lite i taget tills degen går ihop till en elastisk deg.
Jäs den i bunken under bakduk i cirka 30 minuter. Tryck ut degen till en rektangel, cirka 1 cm tjock. Kavla inte, för då trycker man ut all luft.

Fördela fyllningen över degen. Rulla ihop till en rulle och mjöla brödet. Sätt ugnen på 250 grader. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper och jäs den under bakduk i cirka 30 minuter.
Ställ in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda brödet i 20-25 minuter.




Kommentarer

  1. Å, vad gott! Det är det värsta när jag äter GI-mat (med dragning åt LCHF)är att inte få äta hur mycket bröd jag vill (och inte vilka sorter som helst heller). Men jag mår bra av det så det är bara att gilla läget. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar