Självplock av jordgubbar

självplock av jordgubbar

I närheten där vi bor så finns det en gård som har självplock av diverse grönsaker och bär från och med juni. Deras stora grej nu i juni är förstås självplock av jordgubbar. Jag har plockat andra grönsaker där men aldrig jordgubbar så i lördags bestämde vi oss för att åka dit och plocka på oss lite grann.


De jordgubbar som var odlade i sk odlingstunnlar var färdiga för plockning och vilka jordgubbar vi fick tag i! Stora, fina och röda. Vi plockade sammanlagt 10 liter och det tog nog inte längre tid än 10 minuter tror jag. Priset var 45 kr/kg vilket blev ca 22 kr litern.

självplock

Jag gjorde både jordgubbssaft och jordgubbssylt (recept finns HÄR). Lite frös jag in för framtida smoothies och en del åt vi upp :-)

Så bor ni i Göteborg med omnejd så åk till Bärby självplock och plocka. Under sommaren har dom massor med olika grönsaker för plockning. Perfekt om man inte odlar själv men vill ha närodlade grönsaker!

Kommentarer

  1. Vad gott det ser ut!!! Fick upp nät över mina jordgubbar för några dagar sen annars vore det nog inte mycket kvar av dom. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  2. Ja visst är de fina och goda men det jag blir lite förvånad...jag var där igår och då kostade det 32 kr lådan.

    SvaraRadera
  3. Skaparlustas: det här inlägget gjorde jag förra året vid den här tiden, då var priset 22 kr litern men nu kostar det precis som du säger ca 32 kr litern. Vet inte varför det blivit så mycket dyrare nu men jag tror dom hade mycket mera förra året.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar