Gravlax med rödbetor


Gravlax hör väl ändå påsken till. Denna gången valde jag att göra min egen lax efter ett recept som jag sett Jamie Oliver göra med rödbetor på. Laxen fick en riktigt härlig färg och en fräsch smak.

Jamie Oliver är nog för övrigt den kändiskock som jag "apar" efter mest. Han gör mycket medelhavsmat precis som jag tycker om. Ni har väl inte missat att han har en hemsida? Där kan man hitta de flesta av han recept som han gjort och har ni svårt med engelskan så är det ju bara att översätta sidan. Tillbaka till laxen.......

Laxen som man ska använda bör frysan i 2 dygn innan man gravar den. Efter man har lagt på alla ingredienser så ska den ligga i 48 timmar så här gäller det att ha framförhållning ;-) Så här gjorde jag:

Ingredienser
mittenbiten av en laxsida ca 750 g
salt (svårt att säga hur mycket jag tog men ca 100 g kanske)
socker (samma här men ca 30 g)
rödbetor (ca 3 st stora)
5 cl vodka
en knippa färsk dill
1 st citron
Lägg laxen på i en form eller fat. Häll saltet över i ett jämnt lager. Samma sak med sockret. Skala och riv rödbetorna och fördela över laxen. Droppa över vodkan. Hacka dillen och fördela över laxen. Riv citronskalet och fördela över laxen. Avsluta med att klappa in alltihopa med laxen (ja, händerna blir röda).
Plasta in laxen. Ställ sedan något tungt på laxen, jag tog en tung mortel och ställde på ett fat. Ställ i kylen i 48 timmar.

Ta sedan bort all inläggning och skär det du behöver i skivor. Laxen håller sig ca 2 veckor i kylen.

Till laxen gjorde jag en gräddfilssås bestående av 2 dl gräddfil, lite hackad gräslök och hackad dill, rivet citronskal från en halv citron, salt och peppar.

Nedan ser ni våran härliga lunch som serverades på påskafton beståendes av diverse olika sillar, den gravade laxen och en parmesankorg (recept på den senare).

Kommentarer

  1. Ser jättegott ut! Och vilken vacker färg det blev av rödbetorna :) Fortsatt Trevlig Påsk!

    SvaraRadera
  2. jag gillar också jamie! har du läst hans tidning? den finns att köpa på en välsorterad pressbyrå, bland annat. den är riktigt, riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Anna, detsamma till dig!

    Charlotta, nej, jag har inte läst hans tidning men jag har sett den, tyckte den var lite väl dyr men jag får nog köpa den ändå ;-)

    SvaraRadera
  4. Hej

    ser jättegott ut! Måste prova med rödbetor.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar