Sättpotatis på groning

Jag har i år beställt mina sättpotatisar från Larsviken. Blev lite trött på dom där gamla tråkiga sorterna som dom hela tiden har på "plantskolorna". Förra året hade jag problem med potatisbladmögel så jag har försökt att välja sådana sorter som har relativt bra motstånd mot möglet.

Har ni testat att odla potatis i en spann? Om inte så gör det, det funkar faktiskt bra. Det blir ju inga jätteskördar men man får ihop till en middag iallafall och dessutom tidigare än dom andra. Vet du inte hur man gör så kommer en beskrivning framöver när jag själv ska sätta några potatisar i spänner.

Det fanns många sorter att välja mellan hos Larsviken. Jag har ju inte så jättemycket plats för potatis så det var inte så lätt att välja sorter men....dom här blev det:
Kestrel
Kestrel: en fast sommarpotatis. Sorten har lilafärgade ögon, avlånga knölar, vit skalfärg och ljusgul köttfärg. Den verkar ha bra motståndskraft mot diverse sjukdomar.

Orla
Orla: detta är en relativt ny sort. Sorten är den mest bladmögelresistenta färskpotatisen i marknaden. Orla ger tidigt hög skörd och potatisen tål att lagras. Ovala knölar, vit skalfärg och ljusgul köttfärg.
Sorten ger ovala knölar. Skalfärgen är vit och köttfärgen är ljusgul.

Maris peer
Maris peer: den här potatisen blev "årets potatis för fritidsodlare" 2010 vilket ju bådar gott!. Sorten ger små potatisar med mycket god smak. För att få bra skörd ska potatisen sättas tätt och kupas väl under odlingssäsongen. Skalfärgen är vit och köttfärgen är creméfärgad.

Maris piper
Maris piper: det här är en höst/vinter sort. Det blir första gången som jag odlar en höstsort, får se hur det går ;-) Maris Piper är en yrkesodlarfavorit i England. Den ger många små ovala välformade potatisar.
Skalfärgen är vit och köttfärgen är creméfärgad.

Eftersom Orla verkar ha bra motståndskraft mot bladmögel så blir det den här jag tänker odla i spann. Detta är för att spannen kommer att stå i växthuset och där kommer ju även mina tomater att stå. Man ska ju inte odla tomater nära potatis just för risken med att överföra bladmögel....så har denna bra resistens mot bladmögel så ska den förhoppningsvis inte föra över något till tomaterna.

Någon av er som testat någon av ovanstående sorter? Vilka sorter odlar ni andra i år om ni odlar??

Kommentarer

  1. Larsviken är verkligen en tillgång. Så kul att kunna testa en massa olika sorter. Av dina har jag bara odlat Orla vad jag kan minnas. Den var helt OK. Minns inte så noga.
    Mina favoriter är Anya, Cherie, Mimmi(körsbärspotatis) och Kerr´s Pink m fl. Tyvärr säljs inte Anya längre som utsäde (företagspatent, endast till kontraktsodling). Är glad att jag hade sparat sättor.

    SvaraRadera
  2. Spännande! Jag ville som vanligt ha min favorit, Silla, men i år är den verkligen omöjlig att få tag i tyvärr. Jag valde finska Timo istället. I år blir det (nog)bara färskpotatis, för jag vill ha plats för annat.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  3. potatis i spann låter kul! det måste jag nog helt enkelt prova när du har skrivit om det.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar