Saint Clair Pioneer Block 3

Ja, så hette det vita vinet som vi åt till helgens torskfilé som jag skrev om i mitt tidigare inlägg. Det är inte speciellt ofta som jag skriver om vinerna som vi dricker till maten men ibland så är de så himla goda så jag måste bara dela med mig av dem ;-)

Vinet som är ifrån Nya Zeeland, distrikt Marlborough, är gjort på Sauvignon blanc druvan. Vinet kommer ifrån en vingård som heter Saint Claire Family Estate och jag var inne på deras hemsida och hittade lite sköna bilder på själva vinraderna (se nedan). Snacka om raka rader ;-)


Smaken är frisk, aromatisk med inslag av passionsfrukt, krusbär, örter, svartvinbärsblad och citrus (allt enligt Systembolaget ;-)

En flaska kostar 129 kr och har nummer 3577.

Visst är etiketten jätteläcker!

Grön härlig druva.
Lite kort fakta om druvan: Sauvignon blanc druvan som vinet görs på blir som allra bäst under svala vindar eller på höga höjder. I Nya Zeeland blir vinet väldigt fräscht tack vare närheten till Stilla havets och Antarktis. Det är ju rätt så intressant det här med att klimatet och jordmånen påverkar hur vinet blir. Beskärningen är också viktig. Druvorna är tunnskaliga och vinet är ljust i färgen, ofta med en grön ton. Doften hos ett vin gjort på denna druva är tydligen väldigt karakteristisk. Jag själv som absolut inte kan något speciellt om druvsorter läser mig till att doften består av nyslaget hö, nässlor, sparris och färska grönsaker. De finaste vinerna gjorda av denna druva kommer enligt källan ifrån Nya Zeeland. Vilken tur att vi köpte just detta vinet ;-)

Källa: Systembolaget, Saint Claire Family Estate och Georg H. Borgström, vinkännare.

Kommentarer

  1. Verkligen en fräck etikett, ser ut som en flaska som lagrats en lång tid!

    SvaraRadera
  2. jag har druckit ett pinot noir från samma vingård, och det var himmelskt gott!

    hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tips! Det måste jag prova, även om jag föredrar rött vin. Kan ju alltid använda den häftiga etiketten i ett scrappingprojekt. *s*

    SvaraRadera

Skicka en kommentar