Äkta blåbärsglass

I helgen som gick så gjorde vi blåbärsglass hemma. Tyvärr är min glassmaskin väldigt liten och inte så jättebra längre men den funkar iallafall till att göra en liten sats, brukar ändå köra in den i frysen i några timmar innan servering. Tänkte köpa glasstillsatsen som finns till Kitchen Aid, någon som har den?

När vi var på matmässan Passion för mat för en månad sedan så köpte vi glass av Österhagens glass. Jag fick mig en liten pratstund med Stig som driver det hela och han berättade att dom gör glass på äkta vis, dvs på grädde, ägg, socker och bär/frukter. Inga konstiga tillsatser eller aromer. Härligt tycker jag, mer sådan glass i butikerna. En vaniljglass ska väl ändå vara gjord på vanilstång, en jordgubbsglass på jordgubbar.....eller? Min blåbärsglass som jag gjorde hemma bestod av grädde, ägg, socker, vanilstång och blåbär. Enkelt och så gott! Så här gör jag:

Ingredienser till ca 1 liter:
1 vaniljstång
3 ägg
1 dl florsocker
3 dl vispgrädde
ca 2 dl blåbär

Börja med att dela äggen i gulor och vitor. Vispa vitorna till ett hårt skum, man ska kunna vända bunken upp och ner utan att det rinner ut. Vispa äggulorna ihop med florsockret i en annan bunke. Sikta helst ner florsockret för annars blir det lätt klumpar.

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna och blanda det i äggsmeten. Vispa vispgrädden. Blanda vispgrädden med äggsmeten och sist i med äggvitorna.

Har du en glassmaskin så lägger du smeten i den och kör i ca 30 min, blanda i blåbären, sedan lägger du den i en bunke och in i frysen. Har du ingen glassmaskin så går det bra ändå, lägg smeten direkt i en bunke och frys in smeten i ca 2-3 timmar, rör om då och då.


Kommentarer

  1. Och det ser riktigt gott ut. Har ännu inte testat egen glass, mendet ligger högt upp i att göra listan. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar