Rosmarin- och olivbröd


Ja, då var det dags för ett bröd till, dock inget surdegsbröd denna gången ;-) Att ha oliver i bröd är faktiskt väldigt gott, det blir saftigt och man får något annat än bara brödsmaken. Ett tips när man har bakat sitt eget bröd och man är i slutet på limpan, då börjar den oftast bli lite torr eftersom man ju inte har alla konstiga tillsatser i sitt eget hembakta bröd  som de har i butikernas bröd, är att rosta de sista skivorna. Just det här brödet blev väldigt gott att rosta!

Ingredienser till ett stort bröd

3 dl naturell yoghurt
3 dl vatten
2 msk olivolja
25 g jäst
2 tsk salt (jag använder alltid havssalt)
4 dl dinkelmjöl
8 dl vetemjöl special (gärna ekologiskt)
en näve hackade oliver
3 msk hackad rosmarin

Ljumma yoghurt, vatten och olja till fingervarmt i en kastrull. Smula ner jästen i en degbunke och häll degvätskan över och lös upp jästen. Tilssätt salt och mjöl och arbeta degen i maskin ca 8 min. Låt jäsa 1 timme under bakduk.
 
Ta upp på mjölat bakbord och arbeta in oliver och rosmarin. Lägg bakplåtspapper på en plåt och strö lite mjöl på, forma brödet till en limpa och lägg på plåten. Låt jäsa ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 min.

Kommentarer

  1. Ett bröd precis i min smak. Den här ska jag testa nästa gång det blir brödbakning. :)

    SvaraRadera
  2. ojojoj, vad gott det här brödet såg ut! allt med oliver och rosmarin får tio poäng av mig :=)

    hoppas att du får en fin helg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar